Det exakta priset "hemma hos mig" vet jag ännu inte men sannolikt blir det lägre än för 6890. De principiella skillnaderna mellan FritzBoxmaskinerna och e-lins toppmodeller är flera. E-linsmaskinerna i denna klass har ohyggligt många inställningsparametrar vilket gör dem extremt flexibla men kan också vara ett problem eftersom det förutsätts att användaren (eller den som konfigurerar routern) är välbekant med alla dessa detaljer - hjälptexterna är, jämfört med AVM:s, mycket korta. Som exempel på olika inställningsmöjligheter kan jag nämna att bara för WAN (nätsidan) och bara för WiFi finns det vardera kanske ett femtiotal olika parametrar att lirka med. Så många alternativ beror sannolikt med de olika marknader/länder (ett 50-tal!) som de här produkterna säljs i. Vissa specialfunktioner för att lättare hantera VoIP finns det också.
Viktigare är kanske alla olika separata säkerhetssystem och övervakningsfunktioner (t.ex. autoping, WatchDog, automatiskt byte av nät mm. mm.) som själv håller koll på uppkopplingen Sammanfattningsvis är ju de här maskinerna i grunden anpassade för att kunna fungera på platser dit du inte utan vidare kan åka till för att starta om eller serva och därför autonomt vidtar olika åtgärder när den tappar kontakten med nätet. Triggningen av dessa olika funktioner kan i sin tur även baseras på t.ex låg signalstyrka eller andra parametrar. Vissa funktioner som dubbel spänningsmatning (failover) finns också vilket kanske känns lite overkill - man kan ju lika enkelt köra konstant via batteri... Spec. för omgivande drifttemperatur (-30 - +70 kan ju också vara ett indicium på mycket hög komponentkvalitet även om jag tror (har tittat lite på 6840:ans komponenter) att dessa inte kommer särskilt långt efter.
Att AVM, liksom många andra fabrikat, är sparsamma med antennuttag och visuella kontrollfunktioner i form av LED är lite förvånande. Både 6840 och 6890 har ju sådana kapaciteter att man tycker det vore självklart men gissningsvis har här designfolket fått ta makten - jämför med smartphones! Lyckligtvis finns det föga spår av påverkan från designers på industriroutrar vilket gör att kompromissandet mellan tekniska krav och design blir väldigt litet - om ens något. Visserligen går det ju ganska enkelt att fixa ett (enda) SMA-uttag för WiFi på 6840:an men sedan är det stopp.
Som industriroutrar i det lägre prissegmentet är generositeten på fysiska gränssnitt på t.ex H900:an imponerande med inte mindre än 9 SMA-uttag (2 för WAN, 1 för GPS och 6 för WiFi).
Sedan tillkommer förstås digitala I/O-portar i det omfångsrika kontaktblocket [skruvanslutningar] och USB.
Än mer förvånande är kanske den rikhaltiga bestyckningen av kontroll-LED:s där e-lins alltid varit generösa. På t.ex H820-modellerna ståtar panelen med 11 olika LED:s (i vissa OEM-versioner med olika färger) och på den nya H900:an finns en ljusorgel med inte mindre än 18 olika LED (system, fel, VPA, WiFi, USB, WAN, LANx4, SIM1, SIM2, online, och aktuell 3xWAN-signalkälla) som visar driftstatus på routern. Trots AVM:s exempellöst goda visuella gränssnitt i Webbformat är det otroligt bra att med en blick på panelen direkt kunna se vilka funktioner som routern momentant utnyttjar liksom driftstatus. Det här "signalpanelen" på H900 torde, såvitt jag vet, vara ganska ovanligt även bland kvalificerade (och dyra) industriroutrar och märkligt nog också i konsumentroutrar som gärna vill ha lite extra glitter som försäljningsargument. Eller är det kanske så enkelt att man inte vill oroa användaren med alltför mycket information!
Ytterligare en skillnad mellan fabrikaten är ju förstås AVM:s extrema användarvänlighet med förklaringar och hjälptexter. Fastnar Du på en inställning i en industrirouter och inte är proffs får Du vackert googla upp den funktionen och lära Dig. Lite som att första gången ställa in en ATA-box där Du har nästan lika många parametrar som länder på jorden för varje individuell tonsignal som redan dessa är många för varje land. Första gången tog det mig nästan tre dagar innan jag fick ordning på allt...
Sedan blir det kanske en 6890 också så småningom som ersättare/reserv för mina 6840-or eftersom, veterligt AVM:s analysmöjligheter, saknas i praktiskt taget alla andra konsument- och industriroutrar. I det sistnämnda fallet förutsätts det kanske att installerande/konfigurerande person har tillgång till viss mätutrustning.
HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP. RESERV: AVM 6840 LTE och AC810