Net1 används av många just för att få möjlighet till röstsamtal i både bil och bostad där täckning från andra operatörer är bristfällig.
Ofta är det en trygghets-aspekt, att kunna nå omvärlden om något oförutsett inträffar.
Man behöver givetvis inte har mer än ett abb och grejorna fungerar både i bil och inomhus.
Ha må ha fiber på annat håll, men det är ju inte något han kan ta med i bil eller till andra hus.
Telefon med extern antenn eller till antenn till router för att ge fast DECT-telefoni är ju mest beroende på vad som passar bäst och om man har äldre grejor liggandes som kan återanvändas.
Telia använder ofta själva en Huawei E5186 router eller motsvarande på sina nät för att kunna koppla in bordstelefon till sitt mobil-nät. Den routern ger möjlighet till internet via LAN och wifi men det är upp till var och en om sådant används.
Som jag ser det är det en något mindre flexible lösning jämfört med en NET1-variant som man kan ta med sej i bilen vid behov, men oavsett lösning, finns inte funktion eller täckning är det bara kostsamma dödvikter.
Därför så bör kontroll av funktion gå före eventuellt inköp av något alls. Frågan någon med extern antenn på bil för de olika systemen vad som generellt fungerar bäst i trakten t.ex. Är man lite händig kan man låta utrustningen sitta kvar i bilen och automatiskt få fungerande fast-telefon i huset så länge bilen finns i närheten då bilen kan dela ut wifi-täckning
>En vanlig antenn till telefon går bort, då han inte har någon ingång för antenn.
Han saknar alltså möjlighet att skaffa en bra telefon, begagnad obunden, typ en telefon för lång räckvidd för 2G typ en DORO 530X. Den ligger överst på prestanda-listan ovan. Kan köpas på Blocket för 400 kr.
>Har någon något förslag på router + antenn<
Jag har köpte 2 av denna antennen och kopplat till dessa till en USB-sticka som jag fick "gratis" av telia. Stickan kopplades till befintliga WiFi-routern. I huset kör jag med Siemens DECT ip-telefon samt en app, Zoiper i mobilen som gör att jag kan svara på inkommande samtal till fast-nummret även i mobilen. Det går att komma undan billigare men telefonabbonemanget jag valde för IP-telefoni saknar helt fasta kostnader, inga abbonemang och telefonsamtal kostar mej 4 öre i minuten till mobiler och fasta telefoner, utan uppkopplingsavgift. Ringer man inget alls en månad är det inga kostnader alls. Passar mej därför bra i sommarstugan, som kan stå obebodd i flera månader.
En möjlighet att slippa fasta kostnader är att tillfälligt låna SIM-kortet från befintlig mobil eller utnyttja att vissa operatörer erbjuder tvillingkort utan extra kostnad om alternativet med särskilt telefonabbonemang till huset är för kostsamt.
Har man inga gamla USB-stickor eller routrar som sväljer 3G-sticka så kan man köpa helt färdig lösning, typ Huawei E5186 med voip. Det är samma router som telia själva sätter upp som ersättning för kopparlinor.
Huaweis router ger vanlig fast-telefoni, bara att plugga in i husets telefonjack och ger även vanligt internet, oavsett om man vill ha det eller ej. Vill man absolut inte ha wifi så är det avstängningsbart.
Det är en dyr router men det är kanske enklare att få en alltiett - lösning. Av mysko skäl säljer folk sådana de får med abbonemang billigt så man kan kanske jaga även nya routrar med voip-funktion på Blocket: https://www.blocket.se/hela_sverige?q=e5186
Nackdelen jag kan se är att själva routern inte är så mobil som en lösning från NET1, där man i princip alltid kan svara på sitt fast.nummer även när man är i bilen, utan extra app, typ Zoiper.
Köper man routern genom telia så får man antagligen deras abonnemang på IP-telefoni på köpet, vilket jag inte vill ha.
Har istället telefon-abb via Smartvoip.com för att slippa fasta månadskostnader och kan ringa billigt till och från utrikes då man kan befinna sej i USA och fortfarande ringa och svara på sitt hemnummer via mobilen så länge man har någon form av internet-anslutning, för min del oftast hotell-WiFi eller kontant-bredband. I Europa så kan man oftast använda befintliga svenska abonnemanget utan extra kostnad.
> enda alternativ som är kvar med de förutsättningar jag har?
Du värderar alternativen utan att läsa texter eller fundera värdera vad funktion får kosta resp vad oduglig lösning får kosta.
Tycker du fått många olika alternativ värda att undersöka, från mej.
Man får motionerar de grå då det kräver att man kan ta till sej en del begrepp eller kan åtminstone googla dom, för att sedan ställa funktions-kraven, inte tvärs om, först köpa och sedan googla vad de konstiga förkortningarna i annonsen betydde, när prylen inte alls utför det man lite dimmigt såg innanför pannbenet att den nog skulle kunna klara.
NET1 är f.ö. en av de få operatörerna som erbjuder abb helt utan fast månadskostnad.
Man får betala betydligt mer för trafik-mängden men det kostar inga fasta kostnader däremellan.
Data kostar på sådant avtal 500 kr/mån för obegränsad datamängd eller 79 kr/dag, ungefär som de andra operatörernas obegränsade abb. Inte jättebilligt men kostar inget när det inte nyttjas.
Ur deras prislista för fritidsabb:
Om man ska spola detta alternativet eller ha med det för värdering jämfört med alla andra alternativ bör börja med att man tar reda på hur deras täckning-situation ser ut. Finns ingen täckning är de inte värda att överväga oavsett kostnaden eller hur deras abb ser ut. De hör då till den grupp som är döda boj-sänken.
>Net1 går bort pga bindningstid
Lite oklart vad du avser. Är det att de har abb med bindningstid som du ogillar?
Antar att det är något om totala års-kostnaden du funderar över., abb+trafikavgifter.
Om trafik-kostnaden räknas överstiga andra trafik-alternativ via NET1 och via andra på platsen fungerande operatörer och evt. säkrare förbindelse inte är en trygghetsfaktor att värdera så kan ju NET1 utgå pga av att dess förväntade trafik-avgifter. kostar mer än vad de är värda för dej, men jag skulle nog hålla dörren öppen för alla alternativ, oavsett kostnad, då det är täckningen som måste kunna lösas om det ens ska vara lönt att fundera över mer-kostnader för abbonemang och tekniska prylar som behövs för en viss typ av lösning.
Börja med att undersöka vad som är tekniskt möjligt, ej fungerande lösningar är bojsänken som ska sorteras bort.
Ring till resp operatör, inkl Net1 oavsett dina tankar om dom, och fråga hur deras framtida planer ser ut vad gäller täckning för aktuell plats, trafik-metod och frekvenser.
Installera prylar för 2G utan att ta reda på om du kanske köper prylar som slutar fungera om två månader blir dyra ..bojsänken. Kunskap är prioritet innan du köper något alls.
Om du har en telefon med god mottagnings-funktion och en app som kan visa RSSI signalstyrka i dB från olika operatörer, kliv upp på hustaket och kolla om du kan hitta en punkt på taket som ger 10 dB bättre signal än sämsta behövda för telekommunikation på en viss frekvens. 10 dB behövs som marginal om det ska fungera tillförlitligt när det regnar och snöar.
Duger den funna operatörens signalnivå, kolla om deras teknik och frekvenser finns kvar nästa sommar,.
Om allt ser bra ut, kolla abb-kostnader.
Om det ser acceptabelt ut sätt upp två antenner för operatörens frekvenser på denna plats där antennerna ska vara så bra att de klarar dtit funktions-krav även när det snöar.
Om du kan lyckas skaffa dej en Norrlands-telefon med möjlighet till extern antenn, eller en router eller USB-sticka är bara olika sekundära alternativ till något som du då vet att det fungerar, under förutsättning att du installerat bra antenner, rätt riktade och med bra kabel ned till huset.
Hårdvarukostnaden för någon av dessa alternativen är som begagnat några hundralappar och som nytt kostar det en nolla till.
Överväg alternativen med att koppla in husets fasta telefoner eller billigare alternativet, endast mobil med gratis-app för VOIP.
Skaffar man router med Wifi kan du du med gratis-app och en avlaggd telefon använda telefonen med utgånget SIM-kort då man kan köra IP-telefonin till den över WiFi.