Tråd: 4G failover för fiber
Snart dags för fiber och då aktualiseras frågan om fail back om internetanslutnngen över fiber lägger av kortare eller längre tid.
En failback lösning bör meddela att fiberanslutningen gått ned ävensom när den är tillbaka, gärna över SMS.
Failover bör fungera utan att någon är på plats.
Lämpligen bör en burk kunna sättas mellan mediakonvertern och den router med avancerade voip-funktioner som jag ska använda för fibernätet, en AVM7590 (alternativt 7490).
Det går att använda USB-modem i 7590 istället för WAN-ingång men det finns ingen inbyggd failover-funktion och modemanvändning kräver särskild inställning.
När failover till mobilt bredband skett bör det fortfarande gå att nå kameror osv i LAN utifrån vilket gör att port forwarding bör funka. Alternativ kan AVM routerns VPN-funktioner användas eller i värsta fall proxiport vpn länk.
Det här är ett standardproblem för fiberanvändare och jag antar att det finns färdig tänkta lösningar, t ex med Dovado. Jag vill inte avstå från att använda AVM-routern som huvudrouter så failback-funktionen bör sitta mellan mediakonverter och router. Den bör också vara strömsnål.
Den enhet som sätts in mellan mediakonvertern och huvudroutern bör väl helst vara bryggad så att huvudroutern får tillgång till den statiska adress jag vill ha i fibernätet (vid failover är det OK med dynamisk adress förutsatt att dyndns fungerar). Tyvärr verkar Dovados connection tracker inte fungera i bryggat läge och då lär knappast omkoppling från fiber till 4G och åter fungera heller.