Tack för många bra synpunkter. I första hand gäller det en 87-årig mentalt väl fungerande person med mycket begränsad ekonomi. Inga arvingar finns så husets framtida värde är oväsentligt. Jag ställer upp och hjälper till med telefonbekymret eftersom hen är en erkänt hygglig person som även gick med på en i det större sammanhanget väsentlig fiberdragning över åkermark i utkanten av byn. Det var först genom fiberprojektetingen som jag blev varse hans oro för hur han skulle lösa telefonin i framtiden.
Det är ett reellt problem för många äldre att kopparnätet försvinner medan de inte har ekonomi att ansluta till fiber och abonnera på tjänster. En teliamast med 3 och 4 G står väl synlig 600 meter bort och huset befinner sig mitt i en antennlob. Önskemålet är att kunna fortsätta att använda bordstelefonen hemma och en dect-lur.
Jag lånar ut en av flera AVM 7390 adsl routrar som jag inte längre använder och stoppar i något begagnat USB-modem. Farten med den kombinationen blir inte imponerande men bör räcka för VoIP. Yttre antenn lär inte behövas.
Ett kontantkort med 4G och portering av gamla numret funkar. Till routern kan man ansluta med VPN och så kan en datakunnig granne i byn kolla saldot på kontantkortet vid behov och hjälpa till att fylla på.
Att få människor över 85 som aldrig använt en smartphone att använda en sådan går väl i vissa fall om det är enda alternativet. Men det kräver en insats med instruktion och uppföljning som inte är möjlig om det gäller flera äldre som inte har någon att vända sig till för hjälp. Lösningen med router med voip och saldokoll via VPN och sedan de gamla invanda telefonerna kräver ingen tillvänjning alls.
De Huawei B593 routrar som sålts i Sverige har så vitt jag vet ingen aktiverad voip-möjlighet även om RJ11 portarna finns.
Den aktuella kommunen är senfärdig när de gäller IT och kan inte ställa upp för att möjliggöra fiber för alla även om det på sikt är väsentligt för olika former av assistans i hemmet. Allt sedan jag som ung provinsialläkarjour blev ombedd av polisen att konstatera ett dödsfall i Västmanland är jag medveten om den extrema fattigdom som kan finnas. En gammal kvinna satt död lutad mot köksbordet i den mycket enkla stugan. Hon och maken hade varit socknens sista fattighjon. Den interiören glömmer jag aldrig. Många äldre i en trängd ekonomisk situation kommer att behöva hjälp med telefonin när kopparnätet läggs ned och det finns skäl att tänka till på olika lösningar.
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.