1

Tråd: Remote Management Dovado 4.01

Hej!

Jag har lite problem med att få igång RM i min Dovado.
Använder enbart Telias 3G, har reggat en dyndns och får rätt ip vid en nslookup.
Det spelar ingen roll volken port jag aktiverar så kommer jag inte åt den utifrån.

Någon som kan tänkas veta vad problemet är?

Tack!

2

Sv: Remote Management Dovado 4.01

Antagligen är det Telia som strular för dig.

Telia tillåter inte sessioner som startas utanför deras nät :-(
Samma sak är det med Telenors nät.

Mvh
Mathias

3

Jaha så var det med det.... Ska ha denna sitta i fjällstugan och med hjälp av sms och web - gränssnitt slå av och på element.
Nu är bara sms styrningen kvar, hoppas att jag kan lita på att den är uppe och igång när jag väl behöver slå på värmen.

För att höja säkerheten läste jag att connection tracker skulle användas.
Två ip adresser måste anges, jag kommer ju inte ha någon dator igång där uppe, kan jag ange UMR:s ip i båda fälten?

Mvh Hamilton

4

Du bör nog ange någon annan IP än UMR´s.
Pinga exempelvis ett par kommuner...www.sundsvall.se, www.falun.se eller nån annan, så bör du få ett par IP som inte ändras.

5

Hamilton,

Får jag fråga? Har du testat nå servern med USB modem isatt i den så att veta att det är ingenting med routern att göra? Det är starkt rekommenderat att göra det först.

6

Hej,

Jag har en fråga i samma ämne.

Måste man definiera vilka IP-adresser som ska få ansluta till Dovadon för remote management?

Jag vill t.ex. kunna logga in med min iphone för att styra lampor och liknande men den har ju ingt fast ip så jag har inte fått det att fungera. Däremot fungerar det bra att logga in från min comhem-anslutning efter att jag lagt till ip-adressen i listan i Dovadon.

Om det inte fungerar i dagsläget så vore det annars en bra feature till kommande FW. T.ex. att man man kan välja att edast tillåta vissa IP att administrera eller att man tillåter alla. Hur som helst behöver man ju lösenordet i alla fall.

7

Så fort du har lagt in din första IP address på listan så har du skapat ett whitelist och alla andra som försöker koppla upp sig kommer vara nekad åtkomst.

8

Jag försökte logga in innan jag lagt till första adressen men fick då ingen åtkomst, varken från mobilen eller med comhem-anslutningen.

Men om jag tar bort adressen från listan och har den tom så ska det fungera att ansluta från vilken som helst alltså? Ska testa när jag kommer hem, kanske var nått fnurr på tråden just då som satte käppar i hjulet.

9

Vilket APN använder du förresten?

10

internet.tele2.se just nu me ska byta operatör inom kort. Jag har förstått att vissa inte fungerar pga att de blockar viss trafik.

Vilka operatörer fungerar tro?

11

Ta en titt här:  http://www.mobilabredband.se/forum/viewtopic.php?id=687

12

host host,
jag väntar idogt på funktionen att adda ip# via sms så att rm funkar i praktiken...
varför behövs uppkopplingen alls om du bara skall pluppa på/av värmen, gör dig en tjänst, var offline så sparar du trafik samt elström.
vill du kolla att allt är ok så finns lite funktioner i umr som skickar sms vid vissa händelser.
sms funktionen #status# tack  wink

13

pluppa på/av värmen..........använder du TellStick? http://www.dovado.com/tellstick