Tråd: Dovado Go + modem, eller annat?
Hej!
Söker lite råd inför ev införskaffade av nytt LTE-modem/router till min pappa.
Min pappa har mobilt bredband via Telenor, och använder för närvarande ett ZTE mf910.
Nu har han skaffat en IP-telefon med ethernetkontakt vilket inte hans ZTE-modem har.
https://www.internetport.se/privat/ip-telefoni/
Jag funderar nu på lite olika alternativ för att lösa detta, och skulle uppskatta lite råd.
Jag har lite prylar liggande, men är osäker på det kanske är bättre att bara köpa nåt nytt istället. Det jag har är en Dovado Go-router, och ett Huawei E173 3G-modem.
1) Dovado Go + Huawei E173. "Gratis" efterom jag redan har dessa prylar, men blir ju bara 3G i så fall
2) Dovado Go + nytt LTE/4G-modem. Vilket ska jag i så fall köpa?
3) Köpa en adapter till ZTE-modemet: micro-USB till ethernet. Kostar några hundra, så kanske bättre att lägga de pengarna på ett nytt modem som har ethernet från början?
4) Köpa ett helt nytt och modernt stationärt LTE/4G-modem. Får kosta max 2000:-, gärna runt tusenlappen. Vilket ska man i så fall köpa?
Pappa har inte så höga krav på hastighet, men det måste vara stabilt och så måste funka bra med han nya IP-telefon
Til saken hör att han bor ett par timmar bort, så jag vill helst införskaffa prylarna innan jag kör dit. Är det nån vits att experimentera med de grejer jag har eller är det lika bra att köpa nytt på en gång? Tycker ZTE:n har dålig täckning i hans lägenhet, så kanske ett stationärt modem vore ett lyft?
Tacksam för alla tips!