Har inte kollat men tror att Cellip tillåter att mer än en telefon är inloggade på samma konto. Då kommer det ringa i bägge telefonerna. Det är inte farligt att prova.
Om du med IP-nummer menar ett fast nummer via Cellip, så går det bra att registrera som utgående nummer via de flesta VOIP-operatörer. För Betamax där CosmoViop ingår, ringer en automatisk röst upp dej och anger en fyrsiffrig kod som du sedan anger i deras dator-app eller direkt på knappsatsen. Om jag inte minns fel är även deras Caller-ID vid uppringningen samma som den koden rösten anger. Att välja röstuppringning istället för SMS kan man göra via t.ex. deras PC-app, med reservation att det var länge sedan jag kollade på detta. Möjligt att man kan göra det direkt på hemsidan också.
För att få full flexibilitet mellan ett antal olika VOIP-operatörer och flera telefoner behöver man en telefonväxel, PBX.
Egen telefonväxel, låter nördigt och komplicerat, men det är rätt enkelt när man väl kommit igång.
I dag är växeln oumbärlig för mej då den ger så mycket mer än vad enbart ett VOIP-abb ger.
Att det dessutom är relativt billigt för alla extra-tjänster är plus i kanten.
Har Phonzo, numera Cellip, för inkommande Sverige-samtal, ringer aldrig ut på dessa varken via mobiler eller fasta telefoner. Har även ett halvdussin Betamax/Dellmonts olika VOIP-bolag där bl.a CosmoVoip/SmartVoip m.fl. ingår. De olika Betamax-bolagen är uppräknade här: http://www.backsla.sh/betamax
GoogleTalk är inkopplat till växeln över http://www.callcentric.com/ för att ge mej gratis samtal mellan USA-Sverige, kostnaden för någon form av WiFi oräknat. Har en liknande tjänst för Danmark och Tyskland. Skype är också inkopplat till växeln.
http://www.callwithus.com/ ligger också inkopplad i växeln men denna används även via www.iptel.org som reserv om min egna server rasar. Då kostar det lite mer att ringa. Sverige-samtal fast och mobil ligger på $0.01 per minut utan uppkopplingsavgift.
Totalt rör det sej om 10-talet olika tjänster. En del används enbart för inkommande eller utgående samtal och andra är mixat.
Givetvis alla med rätt utgående nummerpresentation, beroende från vilken telefon jag ringer.
På telefonsidan på insidan av växeln har jag hem-telefoner skilda från arbetstelefon, sommarstuga, familjens fyra mobiltelefoner samt två fasta telefoner i USA (släktingar).
Även min fasta dator har eget telefon-nummer därför att det kan vara praktiskt vid t.ex. telefon-möten att ha ett riktigt headset och få händerna fria att skriva anteckningar.
Har även satt upp en telefon på en egen webbsida. Kan både ringa och ta emot samtal denna vägen om man inte skulle ha egen telefon med sej men väl kan komma åt webben via någon annans dator. Givetvis säkrad med kod om man vill ringa annat än kortnummer innanför växeln.
Dessa olika enheter kan nå varandra med kortnummer utan att gå via någon yttre VOIP-tjänst, så de flesta samtalen blir helt interna utan någon form av avgift.
När man ringer externt, väljer växeln billigaste alternativ beroende på hur vart man vill ringa, Sverige, utomlands,mobil eller fast tel.
Finns ingen hemma eller i sommarstugan, kopplas dessa samtal till någon av mobil-telefonerna.
För att koppla ihop allt detta kör jag en automatisk telefonväxel i min hemserver, programvaran är en gammal 3CX med lite egna hack såsom att slå upp namn på alla inkommande telenummer och bifoga dessa till respektive telefon.
Har även en svartlista med flera alternativ, där t.ex. försäljare skickas till en automatisk telesvarare.
Anledning att inte bara spärra säljare är att de ofta då bara fortsätter försöka ringa upp.
Grupp-anrop kö-anrop och egen telekonferans ligger på snabb-nummer. Vill jag t.ex. ringa samtliga interna mobiler samtidigt finns det förkonfigurerat.
Genom mitt arbete har jag mycket utländska telefonsamtal och när jag besöker kunder utomlands så är min fasta arbetstelefon vidarekopplad till mobilen. Finns internet så kostar vidarekopplingen inget.
Ofta när jag åker utomlands har jag med mej två telefoner. En vanlig Samsung samt en gammal Nokia E51.
Nokian har jag bara för VOIP. Går minst tre veckor på en laddning, så jag har sällan laddare med mej. Behändig då den ryms i skjort eller byx-fickan utan att synas. Man stoppar in ett lokalt SIM-kort för kontant-surf sedan kan man VOIP-ringa hur mycket man vill och den loggar automatiskt in på hem-servern så att den kan ta emot samtal oavsett vilket SIM-kort som används. Den telefonen har jag alltid med mej i fickan medan Samsungen allt som oftast måste lämnas på hotel-rummet för laddning. I Nokian är det Nokias egen SIP-stack som används och i Samsungen kör jag numera med Zoiper. Efter ett dygn i enbart vilo-läge visar batteriet att Zoiper svarar för 4% av total batteri-förbrukningen så den är inte så kostsam ur batterisynpunkt. Stödjer givetvis push, men för att det ska fungera måste även servern stödja det. #CX gör det, övrigt servrar eller operatörer vet jag inget om då allt till telefonen går via min egen 3CX-server.
Vill man inte installera extern app finns SIP-stacken redan i de flesta Androider. Det går då aktivera VOIP-delen under inställningar av telefon-delen.
En del av de tjänster jag använder kräver en första insättning av pengar.
Kostnaden är i år att jag satte in en 100-lapp till CellIP för att få behålla ett nummer som bara används för inkommande samtal och som hade 0 kr i potten. Kostnaden för att driva servern tillkommer, men servern är ändå igång som HTPC, ftp dit bl.a. webbkamerorna i sommarstugan skickar bilder om något händer, allmänt filarkiv, http och funktioner för att tända och släcka lite lysen hemma och i stugan samt mycket mer. Otroligt vad man kan få en liten Atom-PC driven över nätadapter att orka med.
För att enkelt och under egen kontroll kunna dirigera in och utgående samtal till rätt telefon och VOIP-tjänst behövs alltså en telefonväxel, PBX. Det finns mycket olika typer av växlar att välja på.
För privatbruk i egen server finns i huvud-alternativen 3CX i Win eller om man vill ha något billigare/strömsnålare kan en RaspberryPI och t.ex. en telefonväxel från http://incrediblepbx.com/ vara ett alternativ.
Även 3CX finns numera för Linux och Raspi.
Händigt folk har lagt in programvaran för telefonväxel direkt i routern. Då slipper man helt externa burkar som drar ström.
Det finns även färdiga telefonväxlar att köpa, med eller utan GSM-backup.
För 300 kr får denna rätt kompletta telefonväxel. Har inte synat den, så vet inte något om kvalitet men här får man även ingång för vanlig kopparledning om vill det, routerfunktion och WiFi så det är i mitt tycke billigt för en massa funktioner.
Alternativt kan man hyra in sej på en förinstallerad telefonväxeln via yttre server-tjänst, det finns gott om sådana tjänster. Man slipper underhålla hårdvara och fundera över ström-backup. De flesta sådana tjänster riktar sej dock mot företag och är rätt dyra. Är det bara ett fåtal telefoner som man vill ska ringa samtidigt och bara från ett fåtal olika VOIP-tjänter så kan http://www.iptel.org/ vara ett möjligt gratis-alternativ.
Det man gör är att man i iptel's virtuella telefonväxel lägger in inloggningsuppgifterna från t.ex. CellIP och sedan skapar det antal utgående linjer som man har behov av. Varje telefon får unik inloggning till www.iptel som fungerar som mellanlänk till Cellip, eller CosmoVoip eller vad man nu vill och de egna telefonerna. Alla anslutna telefoner kan ringa ut, men här måste man lägga in regler för vilka operatörer som ska användas för utgående samtal. Det ger möjlighet till flera samtidiga samtal via samma operatör. Har inte kontrollerat hur det ligger till med Cellip, om man tillåter flera samtal samtidigt på samma konto, men för Dellmont/Betamax tillåter man tre samtidiga samtal. Även detta konfigureras i telefonväxeln så att man blir automatiskt kopplad över lämplig utgående tjänst. Då min växel servar rätt många olika telefoner så är det inte helt ovanligt med att 3-4 samtal är igång samtidigt och inte sällan ringer det då även någon på inkommande linje.
Om man nu samlar på sej ett antal olika VOIP-alternativ, försök sprida dessa över olika världdelar och skilda operatörer. Om en av Betamax operatörer har server-strul eller dålig kapacitet så är det troligen samma för de 50 andra Betamax-operatörerna som ligger under samma server. Samma för de operatörer som ligger under Dellmont.
I USA kan man idag särskilt begära att få ett VOIP-nummer knutet till en viss geografisk adress även om numret kommer någon helt annan stans ifrån via någon server. Detta accepteras då som adress vid 911-utryckning.
I Sverige har vi ingen sådan tjänst för 112, vad jag vet. Det gör att larmtjänsten inte nödvändigtvis vet varifrån ett VOIP-nummer är knutet geografiskt. Problemet är iofs liknande även för vanlig mobil-nummer, där larmoperatören inte heller direkt får upp varifrån man ringer.
En sak som ska nämnas med egen telefonväxel typ SIP-server är att den lockar till sej hackare som försöker lista ut hur dom ska vidarekoppla till dyra betal-nummer, som då växel-ägaren får betala. Säkra lösenord på kontona ska normalt räcka tillsamans med brandvägg på routern. För lite extra säkerhet har jag lagt in in på routern en spärr-lista med kända hacker-ip från www.blocklist.de. Listan uppdateras automatiskt varje vecka. I routern ligger även ett fast filter som döljer SIP-servern för hackers, vilket gör att de snabbt ger upp.
Glöm inte backup även för telefonväxeln! Det gäller för all data man sparar på sej, att den ligger lagrad på hårddisk som rasar när det var som längst tid sedan senaste backupen. Telefonväxeln med 20-30 olika konton och lösenord, som man trodde sej ha sparade på annat håll, visar sej ofta vara fel eller med gamla utgångna lösenord.
För att säkra innehållet så kör jag backup på hela telefonväxeln inklusive operativ och filarkiv, som varje vecka kopieras till annan hårddisk. Med lite tur rasar inte bägge diskarna samtidigt och man kan vara snabbt igång igen om något händer.