Jag har nu gjort en kort test av M7300 4G router som kom idag. I korthet är det nog en lite enklare sak än vad jonasolof önskar sig.
Den har inga externa anslutningar för antenner och menyerna är relativt enkla och medger inte speciellt många inställningar. Vad gäller att låsa på band finns endast 4G preferred, 4G only eller 3G only.
På plussidan kan sägas att den verkar relativt gedigen i sedvanlig TP-Link klass. Den är helt olåst och innehåller förinställda profiler för de flesta svenska operatörer. Jag testade med ett Telia-SIM och det var inga som helst problem. Inom 30 sek var jag uppkopplad mot Telias nät.
Sammanfattningsvis tycker jag den duger som enklare 4G router att ta med på semesterresor och liknande vilket var mitt tänkta användningsområde. Det var lätt att ansluta till mobilnätet och enkelt för klienterna att koppla upp sig via wifi.
Om man har lite större krav och söker anslutning för externa antenner eller möjlighet att låsa på visst frekvensband ska man nog titta på andra modeller.