Tråd: Vilken mobil för Android 6.0 ?
Jag gillar min gamla Samsung Gio men den börjar ohjälpligt bli för liten. Det ryms inte program (appar) i den mera. Och så har den usel batteritid. Men det lilla formatet gillar jag. De stora klumpiga nya mobilerna tänker jag inte köpa hur smarta de än är. Men Android 6.0 vill jag ha främst på grund av att Doze ökar på standby tiden. Jag struntar blankt i batteritesterna för jag tänker inte se på video dygnet runt - egentligen inte alls. Och kameran kan flyga och fara.
Så var hittar jag en mobil med Android 6.0 i litet format och gärna med mycket lång standby tid redan utan Doze (över 500 timmar). Och så får radiodelen vara känslig också (bra antenner) för där jag rör mej är det mest usel signalstyrka. Sedan kan vi strunta i icke-utbytbara batterier. Batteriet skall kunna bytas ut. Punkt. Om inte annat så med lödkolv.
Inte så lätt för trenderna tycks gå alldeles åt fel håll ur min synvinkel sett. Samsung lär ha en vikbar på kommande men bara i Asien. Egentligen vill jag bara ha en mobil dator av det minsta formatet (under 5 tum). Jag tänker köra G-NetTrack och liknande appar på den samt förstås mobilt BankID. Helst vill jag ha en vatten- och slagtålig men det blir då bara en dålig kompromiss så jag fortsätter med min gamla Xcover med riktiga mekaniska knappar på telefonsidan.
Ja, inte tänker jag betala 6000 kronor för något med en massa onyttigt skräp ...