Tråd: Danskt test 2016 för GSM och datatäckning för olika telefoner
http://pts.se/upload/Rapporter/Tele/201 … i-2016.pdf
Mycket läsvärt.
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
MobilaBredband.se © Störst på Mobilt Bredband sedan 2007 » Antenner och vågutbredning » Danskt test 2016 för GSM och datatäckning för olika telefoner
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
http://pts.se/upload/Rapporter/Tele/201 … i-2016.pdf
Mycket läsvärt.
Borde finnas som lightversion på svenska hos alla som säljer smartphones...... Fast då blev det nog inte så många sålda.
Vem blir först med att sälja en professionell smartphone med anslutningar för (olika/alternativa) fasta antenner i fordon.....? På något sätt har det blivit en accepterad självklarhet att telefonsamtal i glesbygd med handhållen smartphone i fordon "skall" resultera i frekventa avbrott och störningar. En märklig attityd - om än tekniskt fullt förståelig - så länge allt annat lull-lull i telefonen är viktigare än högkvalitativ samtalsförbindelse. Hittills har jag inte träffat på något smartphone-alternativ som slår samtalskvaliteten via 4G, en router och takantenner i fordon...
Äldre samsungmodeller inkl S4 har antennkontakter som kan anslutas till med patchkablar från Australien. Möjligen finns kablar för de nya kontakterna också. Sedan har Tyska Nowero en "Compenser" som förstärker signalen till bilantennen för att kompensera för kabelförluster. Funkar för 3G och GSM.
Men mindre ömtåliga antennkontakter borde finnas.
Förresten finns GSM telefoner för fast bruk med kontakt för antenn. Huawei har en GSM bas med. Dect-handenhet men ljudet är dåligt. Det finns andra. Men problemet blir oöverstigligt om 4G ska med eftersom flera antenner används i telefonen, lågband och högband mm.
I bilen kan man ju klara sig med t.ex två fasta multibandsantenner. När jag kör VoIP i bilen kan jag i vanlig ordning manuellt själv välja mellan 2G/3G/4G i routern och nu när roamingproblemet mellan åtminstone 3G och 4G - kanske också 2G ? vid användning av VoLTE verkar nära en praktisk implementering borde automatiskt val av fasta antenner i fordon inte vara oöverstigligt om viljan funnes. Om bråkdelar av all den know-how som idag klämts in i en smartphone för "icke telefonifunktioner" hade lagts på extern antennproblematik misstänker jag problemet hade varit löst. Men OK - folk är ju vana vid kass telefonilina och klagar inte - så länge den lilla nöjesmaskinen i övrigt fungerar...
Teknikspånande: nöjesmaskinen kopplar över till en enhet i bilen med bluetooth. Inte bara ljud förs över utan även nummerslagning och info om simkortet. Nu sker sändning och mottagning i denna enhet som kan ha fasta antenner. Detta bör vara fullt tekniskt möjligt redan idag så att man kan klara sig enbart med simkortet i telefonen. Dessutom bör kostnaden vara överkomlig.
Att simkortsinfo kan föras över med BT visas här
http://www.socbluedualsim.de/en/
Återstår bara att kombinera ljud, nummerslagning och sim info. Kruxet kan ligga i att göra mobilens simkortsinfo tillgänglig för den externa enheten på ett säkert sätt.dessutom kolliderar idén med många biltillverkares egna lösningar för att bygga in handsfree i bil. Kanske en uppgift för EU att driva igenom en standard för extern radioenhet.
I den danska mätrapporten har man mätt upp hur bra mottagning och sändning fungerar för olika modeller av mobiler.
Det är en teknisk rapport som den mer vanliga telefon-brukaren kan ha svårt att förstå om det är till någon nytta som vägledning vilken telefon som ska väljas vid nyköp.
Det är mycket viktig konsumentupplysning, om man anser att det är väsentligt med fungerande telefonförbindelse när man gått vilse i lingon-skogen eller när bilen ger upp på en öde landsväg.
Resultaten i rapporten är ett antal tabeller graderade i dBm. Mätningarna benämns som TIS och TRP vilket inte alla känner till vad det är.
För många säjer inte heller dB något men om man tar som exempel sidan 9 i rapporten, där mäts hur mycket effekt telefonen kan avge när den hålls i vänster hand i talposition och är uppkoplad via GSM900.
Mätresultatet är ett mått på hur långt man kan vara ifrån en basstation och fortfarande vara uppkopplad med sin telefon.
GSM900 är vanligaste frekvensbandet för landsbygd där man kan förvänta sej dålig täckning.
Skillnaden mellan bästa och sämsta telefon ca 15 dB för dessa mätningarna.
Det kan man översätta till relativ räckvidds-skillnad. vilket är en skillnad på ca 5 ggr. (6dB är en fördubbling)
Praktiskt exempel:
Färdas man i en bil som skärmar av telefon-signalen redan på 2 km avstånd från en basstation så att den sämre telefonen bryter ner kommer det fungera att fortsätta telefonsamtalet ytterligare 8 km med den bästa telefonen.
Ser man till resulterande täckning med basstationer på medelavstånd 20 km blir skillnaden stor, den ena telefonen fungerar alltid under bilfärden och den andra telefonen fungerar 20% av tiden.
Om inbördes mastavstånd är 4 km kommer det inte bli någon skillnad alls mellan bästa och sämsta telefon, eftersom nästa mast precis tar över när man tappar signalen från den mast man passerat tidigare även för den sämre telefonen.
Det finns lite om och men i ovan förenkling, men i stort är detta resultatet av rapporten.
GSM900 har en inbyggd funktion som kopplar ner samtalet om avståndet överstiger 30-35 km, oavsett hur bra signalen är i bägge riktningarna men de avstånden är sällan aktuella annat än på helt öppna ytor eller mha riktantenn.
Ungefär samma telefon-modeller hamnade i topp resp botten för de övriga uppmätta värdena av tal och data-överföringarna i rapporten men GSM900 är lite mer intressant om man behöver täckning då denna signal når längre än mer högfrekventa signaler och är vanligare på landsbygden.
Jag gör ibland liknande mätningar som i rapporten och konstaterar att skillnaden mellan radio-chippen i samtliga telefoner jag mätt är 1-2 dB i mottagningskänslighet vilket är marginellt. Det är dessutom så att det det finns endast ett fåtal större chipp-tillverkare, så samma chipp kan hittas i många telefon-modeller.
De resterande 10 dB eller mer i skillnad som rapporten visar är skillnader i antenn-prestanda.
Av de telefon-märken som är något sånär vanliga på svenska marknaden och som hade utmärkt sej på denna listan är ZTE, som tyvärr saknas.
De är kroniskt år från år bottenskarpet vad gäller antenn-egenskaper tillsammans med Iphone men det finns en i sammanhanget märkvärdig skillnad mellan dessa.
ZTE har ingen egen antenn-utveckling och inga mätresurser medans Iphone är det telefonmärke som har det i särklass största egna mät och utvecklings-laboratoriet för antenner och som kostade mer än 100milj dollar i hårdvara när det sattes upp för ett par år sedan med siktet på att designa egna antenner för Iphone4. Innan dess köpte man in dessa tjänsterna.
Bild från en av deras 20 mätkammare. Väggbeklädnaden är särskilt material för att dämpa radio-vågor.
Mätkammaren på bilden är stor som en fotbolls-plan. De flesta vanliga antennlabb har en enda kammare på kanske 20 kvm då dessa är dyra, så Apple har inte sparat på pengarna för denna investering.
Designa inbyggda antenner så att de presterar bra är mycket ett erfarenhetsbaserat hantverk. Visst behövs tekniskt kunnande, men mycket står inte i läroböckerna, när det gäller inbyggd antenner.
Fina mätinstrument för antenn-mätningar kräver mycket av kunskap genom erfarenhet för att rätt kunna nyttjas och tolkas.
Som lite insatt är min åsikt att Apple misslyckats totalt med bägge dessa bitarna.
Deras första egen-designade antenn blev ett bottennapp känd som Iphonegate men man har fortfarande stora problem, som framgår av rapporten.
http://www.pcworld.com/article/201297/a … eline.html
Rör man sej enbart i städer med väl utbyggda telefon-nät så märker man inte av några större skillnader i prestanda för 10-15 dB skillnader då signal-nivån aldrig blir kritiskt låg, och oftast är det andra telefon-egenskaper som värdesätts högre.
Det typiska mottagnings-problemet man upplever i städer är korta dippar när man kör bil eller åker t-bana. Dels dämpar fordonet signalen rent allmänt och man kan dessutom hamna i områden med snabbt växlande fading. För datatrafiken har det ingen större betydelse annat än om man jagar max data-hastighet men samtal kan börja hacka eller brytas ned.
Skillnaden är att denna typ av problem händer betydligt oftare för en telefon med större krav på signal-nivåer.
Bästa telefonen i GSM-testet var DORO's senior-telefon och den är inte lika häftig att visa upp för kompisar jämfört med senaste Iphone. Även om Iphonen skulle vara helt död för både telefon-samtal och data-trafik så är det ingen tvekan vilken av telefon-märkena somliga skulle välja.
Totalt bästa telefonen i mätrapporten, sett över alla typerna av mätningar är svår att kora då tätskiktet skiljer sej åt enstaka dB men Lumia640 ligger i mitt tycke bra till som mest prisvärd med tanke på att man kan köpa den för en dryg 1000-lapp.
Microsofts egna operativ ingår, vilket kanske inte heller är så häftigt och framtiden ser mörk ut, men behöver man telefonen för att ringa på från landsbygden så är det ett av de bättre valen.
Trots att det är en av de bättre telefonerna ur antenn-synpunkt, skulle samma telefon vara bland de sämre om man jämför med medel-telefonen för 10 år sedan, vilket också var inbyggd antenn och ännu ett snäpp sämre än äldre telefoner med extern antenn . Det framgår även i mätrapporten om man jämför med deras förra rapport att det överlag skett en allmän försämring redan på två år.
Troligen därför att andra tekniska funktioner i telefonen prioriteras före antennen.
En sådan sak är displayen, som får tunnare ram år från år.
LCD-displayer och antenner går inte bra ihop. Displayen skärmar och absorberar RF-signaler. Antennerna på en modern smart-telefon måste därför placeras på det smala utrymmet mellan display och ytterkant och denna tunna ram-kanten blir inte tjockare med de nya telefon-modellerna.
På äldre mobiltelefoner placerades den interna antennen och radio-chippet nära varandra för minsta förluster. Oftast var förbindelsen en kort stripa på kretskortet. Det fungerar inte på smart-telefoner då antennerna måste spridas utefter alla kanterna medans radiochippen placeras på ett ställe. Det blir längre avstånd mellan antenn och chipp och det kostar för mycket att lägga den förbindelsen på kretskortet, så därför används oftast tunn koaxialkabel med MCX eller liknande som kontaktdon som förbindelse mellan antennen och radion.
Dessa antenn-kontakter är inte tänkt att vara åtkomliga för konsumenter. Man måste dela på telefonen för att hitta kontakterna, men är man händig så finns möjlighet att ansluta en externa antenn via kontakter istället för att löda.
Med extern antenn är samtliga av telefonerna som testades i rapporten ungefär likvärdiga i räckvidds-prestanda.
Tack för en utmärkt och konkretiserande genomgång av rapporten och dess konsekvenser !
Att gapa över alltför mycket (mängder av "icke specifika telefonfunktioner") i en mobiltelefon där miniatyriseringen och vikten är hårt driven sker helt klart på bekostnad av den primära telefonifunktionen vilket i huvudsak visar sig i landsbygdsområden med mindre överlappning av basstationer. Ur kommersiell synpunkt förefaller inriktningen riktig eftersom majoriteten av mobiltelefonanvändare visas i tätortsmiljöer där problematiken sällan blir relevant.
Det som förvånar mig är att ingen tillverkare bedömer det lönsamt att producera en avancerad tryckknapptelefon med antennuttag - kanske också utstickande gummiantenner à la comradio - vilken är ruggad (inte bara stötdämpande gummiförstärkningar) och som konstruktionsmässigt lånar egenskaper från semi-mil.specad kommunikationsutrustning och där telefoniegenskaperna och datacom är prio ett eller rent av allenarådande. En router med sex paddelantenner går lätt att kränga ("häftig") och eftersom det verkar lika lätt att sälja en häftig Iphone (som alltså är en usel telefon) för kanske 7-8 tkr borde det gå att göra affär på en "riktig" och tålig liten/medelstor [batterikapacitet !] telefon för kanske 8 - 10 000 som dessutom kan förväntas hålla ett antal (garanti)år även utomhus i kyla och ösregn.
Jag ansluter en extern antenn till en samsung för extra räckvidd när jag var i Rwanda i vintras. Täckningen var dock god för det mesta. För data är det bättre att köra via en mifi router med externa antenner vid behov.
E Kafeman, har du någon kommentar till mitt förslag ovan om extern radioenhet i bil, kopplad till telefonen över blåtand?
Det finns många aspekter, för och nackdelar när man börjar samköra system, mellan t.ex. handhållet och bilmonterad utrustning.
Många moderna dyrare bilar har som standard GSM/GPRS bilmonterad telefon kopplad till bilmonterad antenn.
Den kan användas på många sätt såsom koppla upp sej självt i händelse av olycka, boka bilservice och fjärr start och stopp av motorn.
Den erbjuder inte vanlig telefoni/data denna vägen. För det ändamålet finns särskilt modem att köpa till som sedan ger WiFi i bilen. Dessutom finns original Bluetooth som kopplar upp handsfree till den telefon man bär på sej.
Det löser inte problematiken om denna telefonen har dålig täckning.
Min lite äldre bil erbjuder full handsfree och telefon kopplad till externa antenn fast den förväntar sej att jag stoppar in en särskild modell av Nokia mobil i ett utrymme under mittkonsollen.
Har funderat på möjligheten att skaffa ett tvilling-SIM som automatiskt kopplar upp bilens telefoni när bilen används, men det har inte blivit mer än en kort tanke, då det skulle innebära att jag för GPS skulle bli hänvisad till bilens GPS vars karta baseras på en trave 10 år gamla CD-skivor.
För NMT och en bit in på GSM-tiden fanns bilmonterade radiosteg och antenn som man kopplade in via kabel till telefonen.
Det gav även handsfree. Denna funktionaliteten skulle vara bra om man ersatte kabeln med koppling via Bluetooth, eftersom man inte handikappar befintliga tjänster i varken mobilens eller bilens fast monterade utrustning.
Bilmonterad sk booster, dvs dubbelriktad förstärkare med fast antenn i var ände, en invändigt och en utvändigt om bilen, har vi undersökt möjligheten till eftersom somliga bilar medvetet gör kupén avskärmad så att det inte går koppla upp en mobil inifrån bilen.
Ett stort problem med detta är dynamiken i signal-nivå inuti bilen, bara en liten förflyttning av mobilen och förbindelsen med boostern ändras från fullt till ingenting.
En inte allt för djärv spådom är att lösa SIM-kort kommer ersättas av fasta kretsar i en mobil. Där kan man förvänt sej en viss dynamisk funktion så att en bilmonterad basenhet automatisk kopierar över SIM-info från telefoner som ansluter till bilen via t.ex Bluetooth, så att bilmonterade enheten fullt ut kan ta över önskad del av tal/data med yttervärlden och sedan ger hands-free till bilen och WIFI till (mo)bilen. Den bilmonterade delen kan tänkas att även tjänstgöra för de funktioner som biltillverkaren vill ha för diagnostisering av motor-status, nöd-anrop vid registrerad olycka osv.
En vinst är att man då bara skulle behöva ett enda radio-steg och tillhörande antenn för alla typer av tjänster.
Taket på framtida bilen kommer ändå att se ut som en igelkott med 128 6G-antenner.
På alla bilsidor kommer finnas radar-antenner och kameror för krock-detektering och självnavigering och full självstyrning av bilen.
Vad händer om någon då kopplar upp en gammaldags telefon inne i bilen? Pga dålig förbindelse kör telefonen ut full sändareffekt och slår ut elektroniken i den självstyrande bilen.... En annan aspekt är hackers-problemet som kan ta över bil-funktioner: http://www.autoblog.com/2015/02/18/14-y … -featured/
Well, för närvarande är väl då bästa alternativ för bra uppkoppling i bil en samsungtelefon med den äldre testkontakten ansluten med patchkabel till den här inline tvåvägs boostern och yttre antenn på taket. Allt finns att köpa.
http://novero-antennas.com/downloads/16480000_01.pdf
Det blir roligare när roamingkostnaderna försvinner.
Jag har redan grejorna men det är ett lågprioriterat projekt.
Känner f.n. att min "egen" lösning med VoIP över 4G och takantenner i kombination med en standard DECT-enhet (Gigaset) där talkommunikationen går från luren till en blåtandssnäcka ändå är ganska bra. Med DECT-basen fast monterad intill en bakre sidoruta blir räckvidden mycket nära den maximala för DECT. Systemet har fungerat ypperligt under ett par år och aldrig fallerat. Ett alternativ är också att ersätta DECT-systemet med en smartphone och WiFi-koppling. Båda varianterna utnyttjar både takantennernas och en bra routers fulla potential med mycket störningsfri kommunikation även i "svåra" radiolägen.
Nackdelen är givetvis att systemet inte fungerar mer än 2-300 meter från bilen men här skulle någon form av överflyttning av samtal (växelfunktion men givetvis inte roaming) till en "vanlig" GSM eller smartphone kunna vara en lösning. När bilens ATA-box kopplas ned går in- och utgående samtal automatiskt via den vanliga GSM eller smartphonen.
Gjorde faktiskt en hel del försök att bygga ihop en "mobil" VoIP-enhet för några år sedan - då först med Net1:s lilla D-40 som hade integrerad telefoni. Eftersom D-40:an visade sig vara en teknisk katastrof fick det i stället bli fortsättning med en FritzBox (integrerad telefoni krävs i routern) men det stora problemet i båda dessa fall är inte vikt och storlek i sig utan strömförsörjningen då routrarna ändå sörplar i sig runt 1 A vid 12 V. Skillnaden mot en snål GSM-lur är därmed dramatisk - men det är ju kommunikationskapaciteten också...
Du kan väl köra VoIP från en smartphone, t ex med appen Mobile voip, och använda extern antenn på smartphonen ansluten till testkontakt.
Ingår i planeringen men kommer inte att sjösättas förrän senare i höst då Cellip tar över Phonzos VoIP vilket både innebär större möjligheter till omflyttning av samtal och användning av appar och andra integrerade VoIP-telefoner. AVM konstaterade ju tidigare vid avancerad felsökning att FritzBoxen inte kunde lira ihop med Phonzos servrar p.g.a. ett fel/bugg i operatörens mjukvara. Samma problem skulle förmodligen uppstå med lite mer avancerade bordstelefoner (typ Siemens DX800) som har integrerad serverfunktion och möjlighet att ansluta flera nummer/linjer. Att börja labba med växelfunktioner när telefonioperatörens servrar uppvisar anomalier är inte kul....
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
MobilaBredband.se © Störst på Mobilt Bredband sedan 2007 » Antenner och vågutbredning » Danskt test 2016 för GSM och datatäckning för olika telefoner