Tråd: Stabilast möjliga 4G-uppkoppling med Telia
Jag hjälper ett litet kafé på Öland med internetteknik bl a för kortläsarna. Avbrottsfri uppkoppling är mycket viktigt. En B593 funkade stabilare på 3G än på 4G eftersom cellhopp undveks. Den routern klarade dock inte det sekundära kravet på restriktioner i gäst-nätet.
Ställde dit en AVM6840 med fw 6.50. På 800 finns det massor med celler och cellhopp kunde inte undvikas. Ibland blev det avbrott och ny uppkoppling enligt loggen.
På 1800 hörs bara två celler varav routern vid ny sökning varje gång väljer samma, belägen 12,5 km bort.
Med routern låst på 1800 och med standardantennerna har routern gått tio dygn i sträck uppkopplad med samma ipadress. Sedan drog någon städare ut kontakten så att routern startade om. Bortsett från yttre störningar som strömavbrott förefaller uppkopplingen till samma ipadress kunna bestå obegränsat. Ska fortsätta att kolla ett par månader. RSRP ligger på ca -100 dBm, RSRQ -9 så det är inga toppenvärden. Någon connection tracker behövs inte, uppkopplingen består i alla fall.
Genom de möjligheter till fjärråtkomst som AVM lagt in når jag alltid routern utifrån då jag vill och kan bl a kolla ip-adressen och hur länge uppkopplingen bestått.