AVM5490 som har fiberingång utöver WAN-ingång levereras av fiberoperatör i vissa länder. Kommer knappast att bli aktuellt i Sverige. Håller med om att det är bäst att skilja på övervakningsfunktionerna för fibernätet och routerfunktionerna.
I Sverige lägger man ner telenätet och går direkt till FTTH, fiber till hemmet, i högre utsträckning än i länder på kontinenten som är mer tätbebyggda och som numera har små telefonstationer så gott som kvartersvis. Dessa försörjs med fiber från centralt håll. Till kund är det sedan bara något hundratal meter telefonkabel. Det gör att man kan erbjuda flera hundra mbit/s med vectoring VDSL istället för att konsekvent skrota hela kopparnätet som i Sverige. Därmed kan en stor del av befolkningen få snabbt bredband utan det grävarbete som krävs i Sverige.
I Tyskland betraktades 4G för hemmabruk som en övergångsfas på vägen till utbyggnad av adsl/vdsl och nu även med vectoring. I Belgien tror jag att fiber till hemmet mest är aktuellt vid nybyggnation i större områden.
Jag har två vdsl abb med vectoring på två adresser i Bryssel. Fd televerksoperatören Proximus använder VLAN i sitt nät och de inloggningsuppgifterna får man som kund inte tillgång till. Deras Bbox3 kan anslutas till mediakonverter för fiber eller användas som vdsl-modem med anslutning till voip över VLAN som hos Telia. En bra grej är att man får tillgång till den rena modemfunktionen i Bbox3 och kan ansluta valfri router som t ex AVM7490 till vdsl via Bbox3 via WAN funktion på första lan-porten i 7490 eller direkt till telelinan. Då får man ut internet och TV i AVM routern och kan köra fritt vald voip-operatör. AVM har bra inbyggda voip-funktioner och därför vill jag använda den.
Men behovet av VLAN-tillgång kvarstår och därför går jag via Bbox3. Det beror på att Proximus låter en hyra femtoceller som är lokala basstationer för 3G som ger bra täckning i hemmet även om mobiltäckning inomhus är dålig i övrigt. Femtocellen ansluts via nätverkskabel till Bbox3 och sedan till telenäte via Proximus centralt. Handover till femtocellen, en liten cisco-burk fungerar mycket bra och jag slipper använda GSM-repeater som kort och gott är förbjudna. I Sverige vill Telia av okänd anledning inte använda femtocellsteknik för hemmabruk - kanske för att det kan konkurrera med deras eget voip-system.
Att 4G för stationärt bruk betraktats som en övergångsfas i Tyskland m fl märks hos AVM som nu bara har en 4G router kvar, modellen 6820, som man får komplettera för extern antennanslutning. Dock går det att använda 4G usb-modem till vdsl-routrar som 7490 men då får man inte tillgång till all den nät-info för 4G som 6820 har i likhet med tidigare 4G modem som 6840.
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.