Har nu fortsatt att försöka bena ut detta problem. Cellen i fråga har testats hos en bekant som har 1km dit och helt fri sikt, detta har gjorts intensivt under fem timmar och sporadiskt i nästan två dygn. Små variationerna finns men absolut inte dessa kraftiga och långvariga dippar.
Något på vägen borde störa kan man tycka, det enda jag kan finna är ett hus med plåttak (ej plant) ca:500m bort, riktar antennerna över detta.
Bästa resultat med X-Pol Mimo 9dBi är med antennen monterad 22,5gr. Eftersom jag hade möjlighet att låna 50x50 Mimopanelen från Wimo som även är enbart för 800MHz som är aktuellt. Gjorde jag ett snabbt test med denna. Resultatet blev bättre signal värden, men dipparna ännu värre.
Tänkte att då kan det vara värt att se vad som händer med en annan typ av antenner. Upp med två Poynting 1m (A00092), en vertikal och en horisontell (med den idiotiska fästplatan som inte går att vinkla 45gr).
Nu blev det riktigt dåligt!! Den horisontella antennen hade dock mycket stabila värden och ett högt SINR (25). Hastighetsdipparna gick från 60Mbit/s till 2Mbit/s även UL sjönk konstant från 20Mbit/s till 8Mbit/s. Provade med olika avstånd mellan antennerna, från 50cm till 2m utan någon skillnad.
Har sett att det finns ett fäste till dessa Poyntingantenner som ger 45gr, dock sitter antenner på samma höjd och väldigt tätt. Gjorde ett stabilt fäste för 45gr för en antenn på jobbet och monterade detta på den horisontella antennen, nu blev det bättre med en 45gr och en vertikal. Har inte sett några dramatiska dippar överhuvudtaget, även UL ökade upp en del. Har testat ett tag nu med en horisontell och en 45gr, vilket verkar ännu bättre.
Gjorde ett 45gr fäste till igår och tänker testa det på den andra antennen så fort vädergudarna tillåter, frågan är om avstånden mellan antennerna är lika viktiga vid 45/45? De bilder man hittar på nätet så sitter antennerna tätt.
LTE är för svårt att förstå fullt ut för dödliga även om jag "pluggat" den senaste veckan. Ibland blir värdena bättre på sändarantennen och så skiftar man antennerna på routern, och då ger båda antennerna helt andra resultat……..
En annan fråga är hur AVM 6840 räknar ut uppskattad hastighet? Man kan tycka att signalen på bilden borde ge högre hastighet än de 20Mbit/s som routern visar, men det stämmer.
/danne
Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr