AVM anger möjlig hastighet för uppkopplingen med ett värde AMBR som jag inte sett angivet tidigare. Möjligen kom det med fw 6.50
I Overview ovan syns mellan bilderna av routern och masten hastighet 36000/28000 kbit/s. Samma siffra återkommer som throughput i fönstret mobile och i event log/internet under system. Igår märkte jag med den dåliga uppkoppling jag då hade att dessa värden kan ändras och att det då stod i loggen att operatören angett nytt värde på AMBR. Men loggen kan också visa ny värden för uppkopplingen utan att AMBR nämns. DL angavs t ex till 72 alt 36 mbit/s i loggen överst utan att kommentar om AMBR lades in. UL ändrades inte. Mer obs: Om ny uppkoppling sker t ex i samband med fördjupad nätöversikt så kommer nya DL/UL värden att visas utan att AMBR nämns. Men om DL/UL värden ändras utan att användaren ändrat något under pågående uppkoppling mot viss cell så verkar det anges med ändrat AMBR värde.
AMBR anger inte den aktuella farten med vilken nedladdning och uppladdning sker utan innebär maxvärden som den enskilda routern med sitt SIM och abonnemang kan använda med de för tillfället rådande tekniska förutsättningarna. Förklaringar ges i den här i början rätt svamliga sidan om AMBR
http://lteuniversity.com/get_trained/ex … fined.aspx
Glömde ta en skärmdump i går, lägger upp en loggsida när uppgift om ny AMBR kommer. Detg sker om operatören vill ändra på den bandbredd som den enskilda klienten får disponera över maximalt. Det kan möjligen inneböra att om belastningen på cellen är låg, routern får större tilldelning så länge subscribed max rate inte överskrids. Det är inte glasklart vilket av AMBR som AVM anger. Jag har fått dubbelt högre fart med speedtest.net än visat värde där DL då var 10 mbit/s.
Notera att DL och UL AMBR anges separat.
Här är mer om AMBR och skillnaden mellan olika applikationer, de som kräver viss bandbredd och de som funkar med vad som erbjuds (voip kontra websurf).
http://tech.queryhome.com/30184/gbr-mbr … nd-ue-ambr
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.