Tråd: Huawei e5186 Telia version - första anblick
Har nu fått min 5186. Har i 4-5 års tid använt en D-Link DWR-923 med mitt Telenor fri surf abonnemang.
Vid snabb koll så verkar de flesta funktioner vara aktiverade i Telia versionen. Det enda som jag inte ser är att det går att låsa på band 900 som Telenor använder ute på vårt sommarställe. Men enligt Lohelectronics så har dom slagit ihop band 800/900. Det återstår att se när jag kommer ut på landet. SAMBA är aktiverat och dessutom går det att använda Huaweis Hilink app. för att styra routern.
Om det är så att man vill komma åt ytterligare funktioner är det bara att använda Huawei Toolbox där går det bland annat att låsa på 900 bandet.
http://www.lteforum.at/mobilfunk/toolbo … link.1872/
4G routern fungerar utan problem med Telenor ab. och hittar även APN automatiskt.
I dagsläget ser jag ingen anledning att flasha om till Huawei generiska FW då de funktioner som jag är intresserad av redan finns i Telia versionen.
Jag provade att skruva dit antennerna från 923, men signalerna blev sämre när jag gjorde det.
Jämfört med 923 är den enormt mycket snabbare på omstart och byta frekvens. Jag har haft svårt att hitta en ersättare till 923 då den har haft en funktioner som nästan ingen annan 4G router har (inte ens e593) och det är Gigabit LAN portar.
Faktum är att denna 4G router uppfyller alla krav som jag ställer. Ni som inte behöver FDD900 kan Asus nya 4G-AC55U vara ett bra alternativ och priset är ungefär detsamma som Telia versionen.
Jag har inte gjort några stabilitetstester och får återkomma med det. Men det kan inte vara sämre än 923 som jag fick starta om i princip varje dag.
Mvh,
Joakim