Tråd: H E3276 förbättra signal
Hej, jag är ny här, tack för trevlig läsning så här långt.
Jag har ett E3276 från telia fast upplåst och omflashat för att få det att funka bättre i Linux, Telia abb.
det är kopplat med en raspberry Pi som gateway / router, vilket i sin tur är kopplat med kabel till en accesspunkt så jag ska kunna få wifi.
Jag tycker att jag har rätt bra stabilitet i LTE, men inte så hög fart. nån gång i månaden tappar jag signalen och får nytt IP nummer, Bredbandskollen ger runt 7 Mb/s både upp och ner.
där jag bor tror jag bara det finns 800MHz , med master 3- 7 km bort i flera riktningar.
Jag skulle vilja optimera detta så klart, och har funderat på riktantenn, men jag vet inte vilken basstation den kopplar upp mot, och efter att ha läst lite här vet jag inte ens om koax-uttagen på modemet är inkopplade.
Antar att jag kan få viss förbättring bara stickan är orienterat i rätt riktning, har ni förslag på det ?
finns det något bergsäkert sätt att hitta vilken basstation som håller i uppkopplingen ? har provat någon mobilapp men den pekar i riktningar där jag vet att Telia inte har mast.