Svarar mig själv, antar att just denna kommer att flashas en hel del av folket pga det låga priset:
Mini test av Tele2:s Huawei E5186s-22a 4G router
Chansade och köpte en Tele2 Huawei E5186s-22a bundle på teknikmagasinet (fysisk butik). Försäljaren upprepade att den var låst till Tele2, men jag valde att inte lyssna. I skrivande stund kostar det 1495kr, medan en router utan Tele2-märke kostar ca 2800kr på dustin.se. Telia-branded går att få för några hundralappar extra, och ska ha 2G och 3G aktiverat i rullisten, vilket Tele2 alltså inte har.
Jag stoppade in 3(tre)-kort, startade routern och den ställde in sig själv på APN 3(tre) Danmark. Det medföljande Tele2-kortet plockade jag ut innan starten. En enkelklick senare var den inställd på 3(tre) Sverige. Det går inte att ställa in routern på 2G/3G, men det tänkte jag inte använda ändå då jag har 2 st 2.6Ghz antenner och nära till 2,6Ghz 4G masten. Det fanns ingen pin-kod aktiverad i routern, och den är alltså inte operatörslåst som det stod på teknikmagasinets hemsida och katalog. Bakom luckan fanns 2 st antenningångar, och IMEI numret samt lite annan information.
Referensvärdet brednandskollen Dlink DWR-932 4G router med den senaste formware och 2 st externa 2,6Ghz antenner: Download 15Mbit/s~30Mbit/s. Upload 5Mbit/s~15Mbit/s. Speedtest visar ping på ca 40ms.
Bredbandskollen E5186s-22a tele2 utan inkopplad extern antenn och tele2:s originalmjukvara: Download: 15Mbit/s. Upload 15Mbit/s.
Bredbandskollen E5186s-22a tele2 med inkopplade 2 st externa 2.6Ghz antenner och tele2 originalmjukvara: Download 40Mb/s. Upload 17Mbit/s. Speedtest visar ping på 30ms.
DHCP går att stänga av, och det går att ändra default 192.168.8.1 till valfritt 192.168.X.X. Routern är än så länge stabil, 2Ghz wifi n bandet tuffar på 300kbit/s link trots en vägg emellan! Räckvidden är enorm, 15 meter från routern och flera väggar senare får jag ut samma hastighet via bredbandskollen som bredvid routern. Efter 16m faller farten drastiskt, antingen har man full täckning eller ingen alls. Detta var inte fallet med de gamla routrarna jag ägt tidigare.
5GHz wifi-bandet är det dock sämre, routern håller sig under 200kbit/s via ac-bandet med en tegelvägg emellan. I samma rum länkar den med 866,7Mbit/s ca 3m ifrån. Klart godkänt! Gigabit NAS fungerar utan fördröjning, vilket inte var fallet med den gamla routern.
Slutsats: Tele2 router behöver inte flashas/debrandas, eftersom den fungerar utmärkt som den är. Den är inte operatörslåst, och kan användas med 3(tre) simkort.