Tack Jerjo2 för tipset ovan. Sensorn funkar utmärkt över wifi. Är exakt vad jag sökte.
http://www.ebay.com/itm/WiFi-Temperatur … rmvSB=true
Dessutom lätt att installera med info på ebay-siten och via thingspeak.com
tempsensorn är ansluten till en liten kinesísk wifikrets som tydligen säljs för fem dollar styck. Vad säljaren gjort är att förse den med strömförsörjning från usb-laddare och dessutom leverera med en temp sensor.
Man skapar en profil på thingspeak och får en API-kod som man lägger in i sensorns webinterface.
Visningen är rätt basal men det finns en massa vidare möjligheter som jag inte satt mig in i. Har inte funnit någon smartphone app än utan man får gå in via browser och logga in på sin sida med användarnamn och password.
Det finns en sensor för relativ luftfuktighet också. Gäller bara att finna paketet med wifichippet och strömförsörjning över fem volt. Här är ett DIY projekt men verkar inte vara gjort för Thingspeak
https://community.openhab.org/t/diy-che … 22/2746/23
Installation över smartphone funkade inte, fick gå över PC. En ny sida som skulle upp visades inte sedan sensorkretsen anslutit till routerns wlan.
Sensorn börjar som accesspunkt. Man loggar in på den givna adressen och får upp webinterfacet. eventuellt får man då ha statisk adress till sensorns egen 192.168.4.1 för att komma in om inte sensorns dhcp vill sig. Man kan redan nu lägga in api-koden för den thingspeak profil man skapat för den individuella sensorn. Sedan man lagt in SSID och wlan-key för routerns wifi trycker man på uppdatera och sensorns wifikrets slutar att funka med dhcp och ansluter som dhcp-klient till routerns wifi-nät. Man verkar inte kunna ställa sensorns adress statiskt utan får finna den med netscan i wlan eller kolla i routerns tabell - alt läggain en lång webadress, Det kan vara lämpligt att ge sensorn en fast dhcp adress i routern.
Option uppgradering gavs men verkade inte ge något. Låste sig men sensorn funkar efteråt.
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.