Tråd: Behöver hjälp med val
Hej!
Det är så att jag ska börja plugga på distans och måste därför ha bredband här ute på landet. Problemet är att jag inte kan bestämma mig.
Det jag "vill ha" är ju ett STABILT bredband, då jag kommer ha live-föreläsningar och det är ju inte kul om det kopplar ner sig.
Hur bra är ICE egentligen? Funkar det utan för mycket "meck"?? Jag sitter på en Macbook och jag har tydligen cirka 5 mil till närmaste mast.
Valen står mellan ICE, 3 och Telenor, (då telia har gräns på 5GB, vilket snabbt fylls upp i och med att jag har videoföreläsningar (synd, då jag kommer upp i 1,2 Mbit med iphonen som mobilt modem).
Egentligen har CSIT någon radiolänk-lösning här, men den är "full", så där kommer jag inte in, vilket är synd, då de har 2mbit både upp och ner...
Nackdelen med 3 och Telenor är att här i mitt område har de bara 0,4mbit än sålänge, men att de ska bygga ut den 15:e oktober (men i våras sa de, någon gång mellan april och juni, sedan juli, sedan september........). När de väl byggt ut ska de ha 3,6mbit här i krokarna.
Jag har endast 4 kilometer till närmaste Tre/Telenormast.
Jag måste ha en router också, då jag vill kunna koppla in flera datorer/tv-spel osv i samma nätverk och då fungerar ju ICE´s router bra antar jag, sen finns det ju till Tre och Telenor också, men de vet jag inte hur bra de funkar.
Så nu behöver jag alltså er hjälp kära forummedlemmar. Jag vet att jag lägger detta inlägg i ICE-delen, men tråden får flyttas dit den passar bäst om moderator tycker så...
Jag hoppas ni kan hjälpa mig,
Tack på förhand,
Kosse