Discover skrev:Ogillar GavleNet för att det inte är ett öppet stadsnät, puckat tycker jag iaf.
Sandnet i grannbyn Sandviken lever och byggs ut.
Njau....
Det här är en komplicerad fråga och Telias sk öppna nät är ju ett stort skämt eftersom de skor sig på sin egenägda kanalisation och tar sedan fullt betalt.... smarta de där Telianerna .
GavleNet ägs ju av Gävle Energi och jag själv är inte ett dugg "röd i själen", flera andra framstående kommuner som Tokholm, Uppsala, Linköping mfl sålde ju ut sina nät och det får de surt betala nu efteråt.
Oavsett partifärg så är de flesta nöjda med Gävle Energi och hur företaget drivs.
Sen eftersom alla företag måste gå ihop idag så ser jag en vinning i att en nätägare även kan vara den som serverar tjänsterna (förutom då Telia som jag inte litar på för fem öre), en kommunal aktör kan då mycket väl vara bådadera.
Gavlenet levererar då en förstklassig tjänst och sedan i somras har det fungerat klockrent.
I år går de då ut mycket stort och områden med för lite intresserade får nu ut fibern ändå ser det ut som inkl ett rimligt pris. Prissättningen för tjänsterna följer då de ledande operatörerna.
Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U, 1 st IP kamera D-link DCS-932L. TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart