Visserligen skrev jag ovan att om banden stämmer så bör det fungera. Men det är ändå inte givet. För Australien bör det inte vara något problem eftersom det är en stor marknad för alla tillverkare. Dock måste enheten även vara förberedd med motsvarigheten till iPhones carrier data för att fungera på plats
Det upplever jag just nu i Kigali, Rwanda. Banden är desamma som i Europa. 4G 800 finns, 1800 kommer. Fyra operatörer har varsina 2,3G nät. 4G nätet är ett, lanserat av "olleh" som är ettsamarbete mellan staten och privata Korea Telecom. Nokia bygger nätet och driver det.
De fyra operatörerna säljer 4G under egna namn, liksom N4M fungerar för Tele2 och Telenor i Sverige.
Till råga på allt så säljer tre av de fyra simkort för 4 G som inte fungerar för deras 3G, 2G.
Jag har 4G kort från Airtel och MTN. De fungerar utmärkt i AVM 6840 (LTE only router), ZTE MF93D och i nya AVM6820 som med sierra wirelesschip ska fungera med 3G och 2 G också.
Men 6820 fungerar inte på 3G med MTNs 3G kort. Det är bara MF93D som fungerar både på 4G och 3G med respektive kort i.
En Samsung S4 (fw4.2.2) fungerar inte med Airtels 4G kort. Det bekräftas av supportpersonalen på det gemensamma och trevliga 4G center i Kigali. De känner till att europeisk S4 inte fungerar i deras 4G nät. Den visar inte ens LTE i inställning. De rekommenderar en lokalt såld annan Samsung. Alternativet är att flasha en regional fw som medger 4G för regionen. Det finns många youtube videos om detta.
Det förefaller handla om carrier-inställningar som för android och microsoft ingår i fw uppgraderingar och fw variant. Möjligen är det bättre med Apple om banden råkar stämma.
Vidare berättade de att den tredje operatören Tigo har 3G kort som de mot kostnad uppgraderar till 4G så att användaren får ett sim som kan växla beroende på utbyggnaden. Påen del ställen i landet finns 4G men inte 3G. Ska skaffa ett sådant kort idag och se om det funkar med både 3G och 4G i MF93D och AVM6820.
Tag därför fasta på Sams generösa erbjudande. Du kommer svårligen att få info om huruvida en hotspot eller telefon köpt på en annan kontinent kommer att funka på plats.
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.