Tråd: Vilken frekvens kör jag 3g/4g på och hur kollar jag det ?
Jag bor ute i urskogen och har ett Telenor fri surf 3g/4g abbonemang och Huawei e398 modem i en Dovado-pro med nyaste mjukvaran.
Inomhus vid ett fönster, det enda fönstret där jag har täckning har jag ca 19-25 % mottagning enligt dovadon och jag har därför tänkt att köpa eller bygga en MIMO-antenn men jag vet ju inte vilken FREKVENS jag vill att antennen skall vara avstämd för.
Jag har googlat att Telenor använder 2110Mhz för 3G , men ibland också 800 eller 900 för 3g samt oftast ca 2600Mhz för 4g.
Det blir ju en "ganska" bredbandig antenn :-)
Att ställa dovadon på modem "AUTO" gör att den växlar mellan 4g och 3g med avbrott när 4g hoppar ur...
Därför kanske det är bättre att köra endast 3g eftersom det iaf. är stabilt med den låga hastighet jag har.
Kan jag på något sätt i "telenor mobile partner" se vilken frekvens/kanal modemet står på ?
Tänkte att veta frekvensen är första steget innan jag skaffar en antenn.
Tacksam för svar då jag är helt ny på detta med mobilt bredband, men jag har 25 års erfarenhet av att leka med datorer och elektronik och jag tänker mig att kanske kan huawei-modemet ta AT-kommandon ungefär som man gjorde på 80-talet med vanliga modem ? Den kanske visar en hel servicemeny med dämpning, kanaler och frekvenser om man vet hur ?