Sv: ZTE MF28G upphör att fungera på 4G
Pratade med 3-supporten i ett annat ärende i förmiddags och frågade om detta.
Enligt personen var det ett lokalt problem i Göteborgs-området pga störningar från/av systemen i hamnen mm.
Andra områden i Sverige var inte berörda.Bor du i Götet Nalleman?
/Östen
Jag citerar mig själv för att det ger lite bakgrund...
Det "annat ärende" jag ringde supporten om var att RSSI gått ner från -61 dBm till -83dBm.
Anade då inte att detta hade med "ZTE MF28"-problematiken att göra.
Supportens åtgärd då för en vecka sedan var att "låsa" mitt abb. till 4G i förhoppningen att routern därmed åter igen skulle koppla upp sig mot basstationen 300meter(!) bort.
I kväll ringde jag igen supporten då RSSI fortfarande, trots ett antal omstarter, låg på -83dBm.
Supporten konstaterade nu att jag hade en MYCKET FÖRMÅNLIG PRISPLAN (149 kr/mån för 100GB/mån) och dessutom som av en händelse den av 3 tillhandahållna routern ZTE MF28.....
Routern var problemet, ..... men om jag ringde en vardag på kontorstid skulle jag få ett "bra erbjudande om förlängning med en ny router"....
Jag ifrågasatte, mycket kraftigt...., att jag skulle behöva teckna "ett nytt förmånligt abonnemang" bara för att den av 3 tillhandahållna routern efter bara två år slutat att vara kompatibel med deras 4G-nät.
Det rimliga hävdade jag, var att de skickade ut en ny router, som fungerade i deras nät och med mitt nuvarande abonnemang.
Tog mig också friheten att hinta om att jag inte var helt okunnig, utan också följde debatten på diverse Internet-forum rörande dessa spörsmål...
20 MINUTER EFTER ATT SAMTALET MED 3 SUPPORT AVSLUTATS ÅTERGICK MIN SIGNALSTYRKA TILL -61dBm !!!!!!!!!!!!!!!!!!
(ursäkta versalerna och alla !-tecken... MEN det ÄR något LURT i detta....)
/Östen