kristian.jansson83 skrev:kopplade ur min riktantenn som sitter på taket,Då får jag följande;
RSRP -80
RSRQ -11
RSSI -62
SINR 16
fick även snarlikt resultat på bredbandskollen.
Säger detta något?
Du har nästan lika värden som mig. Jag har ungefär en mil till masten...
Kolla om du får bättre hastighet på natten/tidigt på morgonen, då kan du få en aning om din mast (cell) är lite överbelamrad eller helt enkelt dålig backend på masten.
Har du sinr över 15 så ska du i praktiken kunna tanka i 15-25 Mbit (3-4 pinnar på modemet) och det stämmer i mitt fall, på natten och morgonen. Annars ligger jag mellan 6-10 Mbit (ibland ända ner till 3).'
Jag gjorde missen att investera i en förbannad antenn för jag trodde folk på detta forum kunde ngt men tydligen satt dom kvar i 2g-3G världen än. Jag fick ingen skillnad på en antenn-jävel iaf, lite bättre mottaging och kanske 2-5 SINR i medel men det gör detsamma om luften ändå är överbefolkad, så ingen skillnad i bandbredd där.
Saken är den att 450 bandet som net1 är smalt p.g.a. regler för andra signaler inom samma frekvens, så det är en begränsning som Net1 lever med.
RSRQ på 3-6 är ren skitsnack har du -10 eller under (över) så är det tamejfan bra när det gäller 4G, -11 till -12 är forfarande helt okej så länge SINR ligger högt. Det är bara en "korrelationsvärde" som visar hur bra bandbredd du kan få, visst kan man dunka in en massa matematiska signalinfo om dom andra värderna, men saken är att SINR är en hjälp för att visa sambandet om hur bra signalen är.
Kan tillägga att gubben som bor mitt i ingenstans (runt 5km till närmaste granne) har ett sånt där beryktat 4G företags-abonnemang från tele2 med obegränsad data. Han har två till tre pinnar på sitt modem utan antenn men trycker lätt 30-50Mbit och har över milen till masten. Jag kan bara gissa att hans "nät" inte är överbefolkat.
Jag säger bara skit i antenn om du inte har LÅÅÅÅNGT till masten och bevisligen dålig mottagning på modemet (eller enligt värderna)