Tråd: Service mode i FritzBox (AVM6840)
Service mode i FritzBox.
I alla(?) routrar och överhuvudtaget de flesta lite mer komplexa elektronikenheter finns det olika händelseloggar som registrerar fel och/eller viktiga skeenden. Vissa av de här loggarna är enkelt tillgängliga för användaren i vanligt textformat medan andra har karaktären av ”dolda rum” med nyckel och dessutom särskild mjukvara för läsning och tolkning. I samband med min fortgående e-postkommunikation med AVM i Berlin för felavhjälpning av VoIP-problem har jag blivit ”insläppt” i ett av dessa ”rum” och vill kort berätta om detta.
FritzBoxen (AVM6840) har en löpande händelselogg med underflikar som är både lätt tillgänglig och läsbar för användaren. Men den har också en funktion som speglar (klonar) alla routerns inställningar och som man kan plocka fram och läsa med särskild mjukvara. Slutligen finns en avancerad funktion (på tyska ”Mitschnitt” – ungefär ”medhörning och kloning/inspelning”) som man startar manuellt. Den här funktionen är primärt grupperad i sex olika huvudavdelningar med vardera flera underavdelningar/subprotokoll. Huvudavdelningarna/funktionsområdena är: LTE, Internet, nätverk, WLAN, USB och Dtrace. För t.ex Internet finns det tre olika underavdelningar/subprotokoll, för nätverk tio, för WLAN fyra, för USB två osv. För varje av dessa huvudavdelningars underavdelningar/subprotokoll kan man starta en detaljerad registrering av datapaketsflödet som löpande förs över till en ansluten dators HDD.
Registrering kan ske av en underavdelning och ett subprotokoll eller flera huvudavdelningar med flera subprotokoll samtidigt och parallellt beroende på inom vilka områden man misstänker att man har problem som man vill dokumentera och senare analysera. När registreringen pågått så länge att den tidsmässigt omfattar ett eller flera (provocerat/ade eller spontant/a) fel avslutar man registreringen och gör en ”paketering” av inspelningen. Registreringarna sker i Wiresharkformat vilket möjliggör mycket detaljerad/finmaskig dokumentation för senare analys. Trots formatet kan det bli ganska stora registreringsfiler vilket inte alltid möjliggör att man skickar filerna via mail (trots zippning) till t.ex. supporten.
Motsvarande registrerings- och inspelningssystem antar jag är standard i professionella utrustningar men att en sådan avancerad funktion även ryms i en konsumentprodukt som AVM6840 ställer åter frågan för vilken målgrupp den här lilla provocerat designade plastlådan egentligen är konstruerad för ? Själv väntar jag nu med spänning på AVM:s pågående detaljanalys av ”mina” registreringar från flera löpande kommunikationsproblem i VoIP mellan FritzBoxen och operatörens IP-server där bl.a hela SIP-protokollet torde finnas med.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP. RESERV: AVM 6840 LTE och AC810