Silverfast är odiskutabelt top of the line. Inom proffsvärlden är företaget något av en standard för mjukvara till stora proffsscannrar. Själv kör jag Studioversioner både för flatbäds- och filmscanner vilka båda har ohyggligt många inställbara parametrar - men man behöver naturligtvis inte använda alla. Kruxet är att programmen är "handgjorda" bara för vissa mer kvalificerade semiprofessionella enheter och går därmed inte att köra till andra maskiner. Du kan kolla på deras hemsida (silverfast.de) där det finns listor på de maskiner programversionerna finns till. Förutom -naturligtvis - inbyggda kalibreringsmöjligheter med hjälp av färgkontrollerade testbilder integrerar varje scanning med en liten integrerad filsnutt i varje bildfil vilken kodifierar den aktuella scannerns färgavvikelser i förhållande till t.ex AdobeRGB eller Adobe sRGB-färgrymdsmodeller. Denna kod används sedan vidare i t.ex Photoshop som - om man har kalibrerat/mätt in skärmens färgavvikelser och lagt in detta i datorn går vidare med vid en utskrift. Har man då också mätt in/kalibrerat skrivarens färgavv ikelser (där man kan ställa in papperets ytkvalitet (!) får Du en absolut exakt utskrift som helt överensstämmer med originalet. Systemet heter CMS (Color Management System) och är numera standard inom all trycksaksproduktion. Att i förväg veta att man får en färgmässigt exakt likadan bild som det scannade originalet är en fantastisk upplevelse om man under åratal svurit över skillnader mellan original - skärmbild och kopia. Har man sedan en någorlunda avan cerad systemkamera kan man ganska enkelt få med den i systemet. Personligen uppskattar jag fr.a tekniken vid filmscanning som annars kan vara något av ett lotteri.
Silverfast arbetar också - tillsammans med de scannrar som klarar det - med en multiexponeringsteknik som betyder att varje scanning av en filmbild sker två gånger där LED-ljuskällan har olika intensitet vid scanningen. Resultatet blir att den sammanvägda bildfilen har ett väsentligt högre dynamikomfång samtidigt som bottenbruset minskar.
Sammanfattningsvis förklarar allt det här - lite off topic - min möda att kunna fortsätta köra XP med den anpassade både hård- och mjukvara jag har. Men självklart finns de flesta silverfastprogram också för moderna Windowsversioner.
HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP. RESERV: AVM 6840 LTE och AC810