Come_clarity skrev:.... är otroligt nöjd med min dovado 4gr och finns inte fw idag så får man väl snällt ta i hand o skaffa en ny router.....
Var inte anledningen till att du startade denna tråd att din Dovado 4GR inte fungerade med ditt nya modem?
Hur kan du då vara "...otroligt nöjd..." med din 4GR?
Det jag menar med "dumpad av Dovado" är att de för att få oss att kasta våra gamla (tekniskt) fungerande (Dovado) routers, slutar att uppdatera firmware på dessa så att vi skall vara tvungna köpa ny hårdvara.
När detta inträffade i mitt fall valde jag INTE att åter igen köpa Dovado's överprissatta produkt utan sparade en dryg 500-lapp (dvs betalade bara dryga 35%) genom att istället köpa en TP-Link router.
Ett vanligt argument för att få folk (lura dem) att köpa ny hårdvara är att "minnet inte räcker till" för nya FW-versioner i de befintliga modellerna.
Här kan jag bara konstatera att "bin"-filen för sista 4GR FW är dryga 5,1MB stor medan senaste Open WRT-versionen (FunnelWeb) från ofmodemsandmen.com för TP-Link MR3420 är 3,8MB stor och den stödjer naturligtvis ditt nya modem.
TP-Links original FW för MR3420 som också stödjer ditt nya modem är 3.45MB stor....
Om företaget TP-Link kan fortsätta att GRATIS "knö in" stöd för nya modem i sin FW så varför kan inte ett företag som Dovado göra det i sina nästan 3 gånger så dyra produkter?
Dessutom så finns amatörutvecklaren i Australien (ofmodemsandmen.com) som också GRATIS i en open-source FW på 3,8MB fortsätter att lägga in nya funktioner och stöd för bl.a. ditt nya moden.
Valet är naturligtvis fritt, men åtminstone jag nöjer mig med att bli "dumpad" (lurad) en gång av ett företag, nästa gång väljer jag ett annat....
Nu kommer Sam/Dovado (som äger detta forum) förmodligen att radera mitt inlägg så skynda er att läsa....
/Östen
3's 4G