Tråd: E398, extern riktantenn ger hög nedladdning, men låg uppladdning.
Jag har kört länge utan en extern antenn hemma i skogen, jag har nöjt mig med ungefär 4-5 Mbit/s nedladdning och 4-5 Mbit/s uppladdning.
Men nu bestämde jag mig för att köpa en riktantenn från Kjell & Company, Art nr: 30151:
kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/mobilt-bredband/antenn/riktad-4g-antenn-18-dbi-p30151
Jag monterade den på ett maströr som är 5 meter högre än skorstenen, och säkert 8 meter högre än där jag tidigare hade modemet bredvid fönstret.
Det blev en stor skillnad i nedladdningen, kanske 10 Mbit/s, men uppladdningen blev tvärtom bara 0,2 Mbit/s vilket gör det i princip oanvändbart trots den höga nedladdningen.
Så jag tänkte att det kanske har med MIMO att göra, och att man måste ha två antenner (stämmer det?) som är monterade vertikalt och horisontellt, kanske där den ena antennen laddar ner och den andra laddar upp(stämmer det?). Sagt och gjort, jag köpte en till, men det blev bara lite bättre, 12 Mbit/s nedladdning och 0,7 Mbit/s uppladdning.
Nu går det i alla fall att använda internet, men det är väldigt underligt att om jag kopplar till en extern riktad antenn så sjunker uppladdningen, medan nedladdningen blir som man förväntar sig.
Är det någon som har en ide om vad det kan vara?
Jag har Googlat och sökt om problemet, men inte hittat något vettigt, och jag har testat med att ominstallera firmware, version 11.335.31.00.000
Jag har testat en antenn i taget om någon är trasig eller sämre, och det verkar som den ena antennen inte är lika bra. Men ingen av dom ger ens 1 Mbit/s uppladdning, som högst har jag kommit 0,75 Mbit/s och som lägst 0,07 Mbit/s. Utan extern antenn blir det som sagt 4-5 Mbit/s.
Och en sak till, om jag skiftar antennkablarna så att dom vertikala och horisontella antennerna byter plats i modemets ingång, så blir det bättre i ena fallet och sämre i det andra fallet. Har det någon betydelse i vilken ingång man sätter vertikal respektive horisontell antenn?