Tråd: Wifi ändring på nya 4G-modemet?
Hej!
Jag har nu fått tillfälle att prova nya tekniken och nya modemet. Jag har det större modemet modell U270V. Hastighet och internetåtkomst fungerar som det gamla R90 med den skillnaden att det går både snabbare och med mindre latency.
MEN...
Mina förutsättningar är att jag på platsen för modemet saknar i stort sett mobiltäckning via vanliga mobilnät (GSM och 3G/4G). Eftersom en stor andel av vänner och bekanta använder sig av Iphone/IPad så har därför kommunikation via Imessage och Facetime blivit en naturlig del av användningen. Den kommunikationen har då gått via R90's Wi-Fi koppling och Net1's internetkoppling. Detta har fungerat klockrent och Iphonen har hållit Wi-Fi-kopplingen uppe oavsett läge på Iphonen (aktiv eller i "släckt läge" med skärmen av). Anrop via Facetime och till mig skickade sms via Imessage har kommit fram även om Iphonen inte använts aktivt vid tillfället.
TYVÄRR..
så ser det ut som om U270V hanterar Wi-Fi på annat sätt. Här droppar modemet anslutningen från Iphone efter 5-10 minuter när Iphonen inte är aktiv. Anslutningen kopplas sedan upp igen när Iphonen görs aktiv igen och den börjar användas. Med ej aktiv Iphone menar jag att den inte aktivt används utan bara ligger passivt och "väntar på samtal".
Om jag sätter U270V bredvid ett R90 och har bägge modemens Wi-Fi igång så hoppar Iphonen över till R90 när den lägger ner kommunikationen med U270V efter några minuter.
Iphonen kopplar aldrig ner anslutningen mot R90 oavsett om den används aktivt eller inte (om man inte slår av strömmen förstås).
KONSEKVENSEN..
av detta "nya" beteende av Wi-Fi-koppling mot U270V blir att en väsentlig del av funktionaliteten för min del försvinner eftersom jag inte blir nåbar via Facetime eller Imessage förrän jag håller Iphonen aktiv.
Jag har provat med att sätta statisk IP, slagit av DHCP och provat flera andra tänkbara inställningar i modemet utan att få samma funktionalitet som med R90. U270V kopplar ner Wi-Fi anslutningen utan att jag bett om det.
Är detta någon form av missriktad strömsparfunktion i modemet eller är det en bugg?
Har fler av er som hunnit testa U270V sett det här beteendet?
Hälsningar frustrerat Skogstroll