Tråd: MobileVOIP - enkel och bra voip från mobil med valbar caller id.
På inrådan från en god vän som använt appen mobilevoip i flera år för utgående utlandssamtal har jag nu testat i flera dagar och är mycket nöjd. Man kan välja mellan en mängd providers och jag har liksom han tagit SipDiscount.
Man kan enkelt välja vilket caller id som ska visas. Praktiskt eftersom jag har både svensk och belgiskt mobilnummer.
Betalning sker med kort på nätet med automatisk påspädning med tio euro åt gången, ny dos när en euro återstår.
Efter ett antal samtal till Sverige och olika länder i Europa har 42 eurocent gått åt. Tre minuter till Frankrike fast telefon kostar 2 cent.
Ljudkvaliteten är utmärkt via Iphone 6+ ansluten till wifi och adsl, mycket bättre än GSM och lika bra som fast telefon.
Enda invändningen är att jag inte kommit underfund med hur man sparar ett slaget nummer till telefonboken. Appen använder iphones idiotiska kontaktlista med alla sina dubletter.
Det går inte att ringa till appen med mindre än att man har en tjänst som medger det:
Unfortunately we do not offer DID's (inbound Voip/VoipIn numbers). You can however use a readily registered DID/VoipIn number, by verifying it in your account. If you would like to use this number with our sip-services, simply use your DID/VoipIn number in the settings. To start using a DDI/DID/VoipIn number, please look for a DID Number provider.