Tack för bra info om signalvärden.
Du kan nog få bättre svarstider utan wifi.
Man kan teoretisera om antenner och det finns situationer där en yagi och en vertikal antenn kan vara optimalt, fr a om de är väl åtskilda. Det skulle då vara om det är mycket skog i närheten så att signalernas "angular spread" är stor pga reflexer.
En vertikal (eller horisontell) antenn tappar 3 dB pga snett polarisationsplan gentemot mastens antenner som står +-45 grader. Det spelar förmodligen liten roll här. Antar att yagin är horisontellt monterad. det ger åtminstone lite kanalåtskillnad. Noterar dock att routern visar closed loop mimo vilket bara kan uppnås vid mycket god kanalseparation och stark signal(utan brus och interferens). Med AVM6840 ser vi det nästan aldrig trots god signal på t ex 800 MHz.
Lite lustigt att signalvärden visas på två ställen men jag förutsätter att det är samma router. Signal/interferens/noise ratio 23 dB är mycket bra. Vid låg bandbredd som 5 MHz är marginalnyttan av ytterligare höjt SINR ringa. Jag skulle dock testa att byta antenner i uttagen eftersom det väl är okänt vilket uttag som används för sändning. Sändning bör nog ske över yagin.
Om signalvärdena: Routern räknar ut RSSI med ledning av RSRP och RSRQ. RSRQ är antagligen angivet för dåligt här med tanke på att SINR är så bra. Skillnaden mellan RSSI och RSRP är 17 i absoluta tal. Dra därifrån ca 13 för de 25 bärvågor som används vid 5 MHz bandbredd, Kvar blir 4 vilket är ett mer sannolikt värde på RSRQ vid dessa goda prestanda. Eller så är det RSSI som är fel. Dessa fel är vanliga och spelar föga roll. Viktigast är RSRP och SINR. RSSI -59 dBm är en mycket stark signal. Routern visar nog bara den bästa signalen och inte ett medelvärde för antenningångarna. Jag fick ungefär lika stark signal med en 17 elements yagi på 450 8 km från masten. 10 km är kort för Net1 som bör klara minst 7 mil på 4G.
Kul att du kan följa med Teamviewer och att övriga funktioner är igång också. De fina resultaten bör uppmuntra andra att våga sig på Net1 LTE. den fart ned och upp du rapporterar motsvarar vad jag fick vid debuten av LTE 1800 i Belgien då den mast jag testade vid hade 5 MHz bandbredd under ett övergångsskede.
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.