Tråd: Köpråd modem
Hej!
Ny på forumet och tänkte rådfråga de mer kunniga om vilket modem man bör välja. Jag sitter för närvarande med ett D-Link DWR-923 vilket jag snarast vill kasta i soptunnan och aldrig mer se röken av. Det klarar inte av att bryggas utan att kräva omstart minst en gång varje dygn. Det klarar över huvud taget inte av hög trafik (=torrents mm) utan att överhettas (just nu är det pålimmade flänsar och utan plastskal vilket har åtgärdat det problemet). Modemet lämnar helt enkelt mycket övrigt att önska.
Jag får in ett antal master där jag bor med BBB (går i Telenors/Tele2s nät). Jag använder Poynting XPOL MIMO-antenn monterad på fasaden. När (och om) jag får bättre möjlighet att rikta in på master så kommer jag att bygga frekvensavstämda antenner och montera i maströr på taket. Då bör jag komma upp runt 7 meter.
I vilket fall som helst. Modemet jag söker behöver inte ha några som helst funktioner då mitt LAN kommer att ta hand om allting (Routing, switchar, accesspunkter mm) utan det optimala hade varit en liten låda med två antenningångar och en RJ45 utgång, gärna PoE matat men absolut inget krav.
Det måste vara stabilt och hålla hög prestanda. Det skall även gå att utläsa vettig information om signalkvalitet.
Har kikat en del på AVM 6840 vilket verkar vara ett väl omtyckt modem. Dock innehåller det en massa funktioner jag inte kommer använda eftersom jag ändå kommer stänga av WiFi och brygga modemet. Dessutom verkar det för närvarande vara svårt att få tag på.
Internationellt sett verkar det vara svårt att hitta speciellt mycket. Framförallt vettiga data om de olika modellerna.
Zyxel 7410 verkar vara en trevlig sak, även om jag föredrar separata antenner, men annars är det ungefär någonting sådant jag söker.
Ett annat alternativ jag kan tänka mig är någonting kopplat direkt till en Microserver (USB eller PCIe, typ Huawei ME909u-521) som i så fall också kommer att köra pfSense.
Vad säger experterna?