Tråd: Vilket modem/router rekommenderar ni proffs till Tre?
Hej!
Det är som så att jag idag kör med en Dovado Tiny router, och ett ZTE MF880 modem (tror jag det heter).
Jag har en usb kabel mellan modem och router, och modemet sticker ut utanför väggen genom ett
ventilationshål på vinden i garaget.
(från Tinyn så går jag sen med kabel in till huset till en annan router där jag ansluter trådlöst med datorer mm,
men det är av mindre intresse i detta fallet. Så med andra ord, Tiny är endast modem uppkopplare och DHCP server).
Men, jag har börjat få mer o mer bekymmer med denna kombination. Det har ofta kopplat ner, för att sen koppla upp igen
med hjälp av connection tracker. Men nu börjar det bli ofta, och igårkväll så fick jag inte igång det alls, fastän många
omstarter (både hårdvaru mässigt o mjukvaru), dock så hade den gått igång imorse igen såg jag.
Men, tänkte nu byta modem och router, då de har ett par år på nacken redan.
Men, vad rekommenderar ni? Provade TP link MR3420, men den går inte att låsa på 4G, vilket jag måste kunna,
för min 4G mast är långt borta, men har en med endast 3G ganska nära som då går in istället.
Skall man satsa på en ny Dovado router, och ett bra modem? Isåfall vilket?
Eller skall man sätta dit en router med inbyggt modem (de som alla operatörerna säljer numera)?
Fördelen med en router, är ju att där är väl antennkontakt på alla dem, och isåfall skulle jag valt
att sätta routerna på vinden, och monterat antenn utanför.
Visst, många av modemen har antenn anslutning de också.
Så vad rekommenderar ni?
Vill gärna hålla nere kostnaderna (finns möjlighet till fiber här inom ett år tror jag), kollade lite på
blocket.se, men lite osäker på vilka routrar/modem som kör på Tres frekvenser (landsbygd bor jag på).
mvh
Benny