Tråd: Utrustning
Jag var tidigare inne på att dra in fiber men var för trög att fatta beslut så priset gick upp från 18.000 kr till 44.000 kr. Därmed är fiber inte längre ett val... Men om jag tidigare var beredd att lägga ner 18.000 kr på fiber så kanske man för samma peng eller kanske för en tredjedel av priset kan komma långt med mobilt bredband?
Jag gjorde en check med min samsung S6 och fick då enbart kontakt med en mast knappt 10 km bort (största delen över öppet vatten): - 90 db vid fri sikt (DL: 13 Mbps UL: 7 Mbps). Telia tycker jag ska rikta mot en antenn som står närmare men den ser jag inte ens om jag står uppe på skorsstenen. Men det kanske är värt att bygga en mast som går över trädtopparna? Bör man ta hänsyn till fresnelzonen för att få stabilitet eller duger det med fri sikt?
Önskemål/krav:
Upp/Ned: > 10 Mbps.
Tillräckligt stabilt för att inte koppla ner etablerad VPN.
Uppkoppling som ger bra röst- och videokvalite (lyncmöten)
Kort fördröjning som möjliggör VOIP (eller eventuellt onlinespel)
Val av utrustning:
1) Router: Jag har snöat in på AVM 6840 men blir osäker på om det är bra val när den inte stödjer 900 Mhz (band 8). 800 MHz stöds (band 20) och om 4G fungerar (telia glesbygd) så kanske det är ok? Jag glömde kolla frekvens när jag gjorde mitt test men antar att det är 4G/800 MHz även om täckningskartan för telia visar att det är en 3G mast jag kopplar upp mot.
2) Antenn: Duger två riktantenner från kjell & co:
Art nr: 30150 | Modell nr: 710120 (fick inte lägga in länk...)
Eller ska man sata på tex 18705.12DUAL från Wimo?
Eller har ni bättre tips på lämplig antenn? Vill väl helst ha en som fungerar för frekvensband 20 och 8 (800-900 MHz).
3) Mast: Om man ska ha upp wimo antennen 18705.12DUAL 15 meter upp så känns teleskopsantennerna som jag hittar hos wimo för klena för att sätta en 6 kg antenn i toppen på den. Men det kanske finns bättre? Jag tänker att man borde kunna bygga ihop något bättre av tex biltemas skarvbara rör men var hittat man lämpliga förband att fästa vajrar i? Ska man ha en mast på 15 m så antar jag att man måste ha dubbla vajerinfästningar en i toppen och en i mitten? Finns det något prisvärt som går att bygga till 15-20 m höjd? Finns det någon lämplig fällbar mastfot eller kommer det inte att funka att fälla en 15 m pjäs med rör i 1.5 mm gods?
4) Routerbox: För att minimera förluster från antennkablar så är jag inne på att sätta en > ip44 klassad plastbox i toppen på masten där routern ska finnas med korta antennkablar samt dra en nätverkskabel mellan router och huset. Är det någon som gjort liknande med gott resultat? Funderingar kring detta: Likström upp till routern eller 230 V med uttag + batterieliminator i boxen? Åskskydd?
Finns det något övrigt som jag bör tänka på?