idgforum skrev:Håller med om att 1000 Mbps egentligen inte behövs ännu. Men för en hundring mer i månaden så.
Toktanka är väll gårdagens ofog. Har väll nästan helt försvunnit från Sverige sedan streamingtjänsterna kom. Tankar väll ibland om jag inte kan köpa filmen/serien med 5.1 ljud genom PC/AppleTV vilket gör Netflix och Itunes (APTV) till enda alternativet. Netflix har skärpt till sig och har mycket bra inehåll idag och på Itunes kan man hyra filmer genom AppleTV så tankning görs bara i undantagsfall.
Sitter faktiskt just nu med mobilt bredband på semestern. Gamleby utanför Västervik bjuder på underbar radioskugga så om man blir uppkopplad tuffar man på med 1 Mbps på 4G men det duger också.
Nejdå, toktankningen fortgår och nu är det oftast fråga om hela TV-serier, typ säsong 2014 av någon serie men sker då mer diskret pga domstolars förtjänst.
Sitter själv i obygden och jag såg 4G för första gången för ett par veckor sedan som sedan funkar alldeles utmärkt, typ 20/5 Mbits och 70% signalstyrka (jag struntar i SINR och bla bla eftersom det är som det är)
Däremot så frågade jag dels Telenors kundtjänst SAMT i butiken i Gävle vilken basstation det kan vara som serverar 4G och jag får olika svar om det är en 900 eller 2100 MHz. Vilka nissar....
Jag kommer att behålla mitt abb och säga upp abbet som nu används i stugan och med rätt antenn blir det med all sannolikhet kanon (även för en toktankare )
Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U, 1 st IP kamera D-link DCS-932L. TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart