Basstationen mäter inte en pilotsignal från klienten. Däremot så rapporterar klienten till basstationen RSRQ i vilket ingår signal/brus+interferens i cellen. Vidare rapporteras CQI vilket bestämmer hur komplex modulationen kan göras. Graden av kanalseparation för MiMo rapporteras också som RI, rankt index. SINR rapporteras inte vilket numer ofta påtalas vara en brist. Problemet är att olika tillverkare av end user equipment mäter SINR olika och man har inte enats om en standard. SINR skiljer sig fr¨ån RSRQ i det att annan trafik i cellen i princip inte ska påverka SINR eftersom den inte stör (pga "ortogonal modulation" som jag inte har klart för mig vad det innebär.
RSRQ är en enkel funktion av bandbredd, RSSI och av User Equipment (UE) uppfattad signalstyrka av basens signal plus inteferens och brus. Basen EnodeB använder RSRQ värdet för att besluta om när handover ska ske. Ökar du signalstyrkan från basen med en riktantenn går RSRQ åt rätt håll och basen har då mindre anledning att besluta om handover.
Jag tror inte att avståndet till UE spelar roll så länge RSRP är bra och signalerna uppfattas i båda riktningarna. Avsståndet mäts av det skälet att signalerna måste synkas.
Med en riktantenn uppnår du dessutom att andra basstationer inte störs av uploadsignalen vilket ytterligare bör göra förbindelsen till din utvalda basstation starkare eftersom intercell interferensnedtryckning inte behöver ske
Det finns testutrustning som medger att UE låser på viss bas men det sker inte vid normal trafik.
Eftersom det är RSRQ som styr så borde ditt resonemang om att konkurrenter på samma cell kan petas bort eftersom de inte lika klart kan visa att de bör ligga kvar som du kan. Men det är alltså inte signalstyrkan eller läsbarheten av signalen från UE som styr utan enbart hur UE meddelar hur bra basens referenssignaler hörs i förhållande till den allmänna brus- och interferensnivån, dvs RSSI. Man priotiterar nedlänken genoma att orientera polariseringen +-45 grader, det skiljer 3 dB från horisontellt/vertikalt
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.