Tråd: Plötsligt försämrad hastighet
En fråga från en frustrerad amatör som inte vet ett skvatt om mobila bredband. Vi bor på landet och vår enda chans till en vettig uppkoppling är via 4G mobilt bredband. Vi har under ca tre år varit kunder hos Bredbandsbolaget/Telenor och tjänsten har fungerar mycket stabilt med acepterbara hastigheter.
Vi använder som modem den d-link DWR-923 som Telenor skickade ut och har sedan en router bakom den. Vi har så gott som alltid, under tre år, legat mellan 10-20Mbit/s ner och ca 10 upp. "Signal strength" har alltid legat ganska exakt på -70. Låst mot 900 Mhz 4G och alltid uppkopplad mot samma cell id.
I förra veckan försvann plötsligt vår downlink i princip helt, över en natt. Vi ligger nu mellan 0,2 (!) och 3 Mbit/s medan vår uplink är oförändrad på runt 10 Mbit/s. Det märkliga (?) är att signalstyrkan är densamma, runt -70. Vi är uppkopplade mot samma cell id som alltid, denna står 1,6 km bort.
Jag får samma värden när jag mäter direkt med min telefon, helt plötsligt värdelös downlink. När jag flyttar mig närmare masten stiger hastigheten direkt. 200 meter bort har jag 10 Mbit/s igen. Åker jag och ställer mig 200 meter från masten mäter jag runt 60 Mbit/s så det kan ju inte handla om kapacitetsbrist i masten?
Jag har testat med annat modem och annat sim-kort till samma operatör, ingen skillnad.
Åkte och köpte en svindyr Poynting-antenn och satte på maströr ca 2 meter ovanför taket. Signalstyrkan ökade fantastiskt mycket. Har som sagt alltid legat runt -70 men ligger med antennen mellan -56 och -59. Trots detta är hastigheten fortfarande lika dålig, under 3 Mbit/s och samma uplink som alltid, runt 10 Mbit/s.
Telenor fattar ingenting och påstår att inget förändrats i basstationen.
Är det någon av alla expterer här som kan tänkas ha någon teori? Jag är desperat efter en lösning!