Sv: Nöjd Kund med fiber?
För 30 år sedan var det klart att koaxöverföring var rena skräpet. IBM sålde system där terminalen var kopplad till datorn över koaxkabel - alltså fungerade som en TV. På Tekniska högskolans datacentral insåg vi direkt att det var ett löjligt system men cheferna ville köpa det ... "Man får aldrig sparken om man köper IBM" var devisen på den tiden. Nå, skräpet är bortglömt för länge sedan och vi gick över till optisk fiber.
Men QRP har en poäng i att det är ytterst svårt för en vanlig lekman att bedöma olika sorters teknik då inte ens ingenjörer tycks klara av det. Nu anser jag det vara helt klart att optisk fiber inte har någon som helst konkurrens av annan teknik och troligen har en livslängd på hundra år eller mer. Just därför att varje fiber är så väl isolerad från omgivningen att den erbjuder ett eget spektrum av frekvenser som inte stör och inte kan störas.
Jag inser att det är svårt för en skeptisk lekman att lita på mej och strunta i de andra experterna som jag anser vara korkskallar. Speciellt de gamla teleingenjörerna är helt fastlåsta i sin gammaldags teknik (och ekonomi). Så är det tyvärr i varje teknikskifte. Jag kan inte göra annat än påpeka att varje fiber har en potential på 100 miljoner Mbit/s (eller vad nu det senaste rekordet är) och det borde räcka för en vanlig anslutning ganska länge även om kapacitetsbehovet ökar tusen gånger på 15 år. Det är åtminstone bra att ha rör intill huset så går det att senare dra in vilken kabel som helst. Trådlöst tror jag däremot inte alls på ifråga om tung trafik av den enkla anledningen att radiosignalerna alltid stör varandra och man delar på frekvensbanden med alla andra i närheten. Tekniken kan lite förbättra situationen med antenner och smart modulering men det är ett besvärligt arbete. Hatten av för alla ingenjörer som fått det att alls fungera ...