Tråd: 3G mot 4G
Hej,
var ett tag sedan jag skrev något här. Men så här är det, har nu kört med Telia vid sidan om 3 under ett tag. Alltså haft två telefoner. Runt Uppsala-området har Telia bättre 4G-täckning än vad 3 har - men hos 3 så har jag ju "åtminstone" 3G.
Det jag har märkt är när samtal ska göras från Telia-mobilen, då kopplar den ofta över till 2G-nätet trots att god 3G-täckning finns från SUNAB också. Detta ställer ju till vissa problem, surf fungerar ju inte samtidigt och om man då kör internetdelning eller stramar något via den blir det ju inte jättekul.
Har ni koll på om det finns någon lösning som gör att telefonen väljer att hoppa över till 3G-nätet istället för 2G-nätet under samtal? Gäller flera olika telefonmodeller, iPhones som Galaxy S5 och S6. Är ju ett litet irritationsmoment när 3G ändå finns.
Hos 3 finns ju inte detta problem, det värsta som händer där är ju att man hoppar över på 900-nätet och surfen går långsammare. Samtidigt är det ju tråkigt att deras 4G-täckning inte är större än vad den är. Samtidigt så är ju deras 3G-nät riktigt bra och levererar hastigheter som liknar Telias 4G-hastigheter på många ställen utanför Uppsala.