Tråd: mobilt bredband till sommarstugan
Jag har nyligen skaffat sommarstuga och uppgraderat telia mobilabonnemanget till 12 gb/mån. Jag har MF910 mobil router som jag provat på ett flertal semestrar utomlands och kört lokala simkort på och den har fungerat bra där så nu tänkte jag använda den för att skapa WiFi till sommarstugan.
Vid sommarstugan har jag ganska dålig signal på MF910, typiskt -100 dBm och 2-3 staplar av 5 möjliga. Det ger låg laddningshastighet på iPad air ansluten till MF910 med WiFi (när jag sitter max ett par meter från routern), ca 5 mbit/s. Dock har jag ca 15 mbit/s på mitt prepaid telia sim på samma iPad air.
Varför denna skillnad?
Jag har pratat med telia support ett par ggr och de har ingen förklaring. Det ska i varje fall inte ligga någon begränsning på något av abonnemangen. Skillnader kan bero på olika antenner i de olika enheterna - jag tycker dock inte att det borde vara så stor skillnad.
——
Jag planerar skaffa en riktad antenn för att få upp signalstyrkan till routern, så jag kontaktar telia och efterfrågar data om relevant 4g antenn. Jag får veta att det är 86 grader från min position, men inget mer, inte exakt avstånd (drygt 3 km ska det dock vara) och inte frekvens. Kundtjänst påstår att jag bara behöver det om jag ska köra repeater och för det behöver man tillstånd, jag har dock inga sådana planer.
Varför är de så hemliga? Tror de jag ska sända 4G signalen vidare? Jag påpekade att jag behöver veta frekvens för att skaffa rätt antenn, men det vill de inte uppge. Hur skaffar jag bättre data om sändaren. Jag tittade på opensignal.com, men den verkar inte finnas där. Jag tänkte också åka nära antennen för att se vilken signalstyrka jag får där och vilken nedladdningshastighet.
——
Döm om min förvåning när jag går upp på sommarstugans tak för att mäta signalstyrka och hittar en poynting riktantenn som någon tidigare ägare har monterat. Jag behöver bara skaffa en SMA-TS9 adapter och koppla in till routern. Med antennen inkopplad får jag signalstyrka runt -80 dBm på MF910 och 5 av 5 möjliga staplar.
Nu räknar jag med att få riktigt bra nerladdningshastighet, men det blir bara 10-15 Mbit/s och ibland bara 5 Mbit/s. Borde det inte bli bättre? När jag får låg hastighet i nerladdning (5) verkar uppladdning ca 3 ggr snabbare - varför?