Nä, men då vi nu kommit igång med en ordentlig diskussion här ...
Vi skaffar elektroniken från Sverige men jag har aldrig köpt kabel. Det verkar som om man i Sverige är helt fixerad vid blåsfiber. Som jonasolof helt riktigt påpekade så kostar rören lika mycket som en direkt nedgrävbar fiberkabel och sedan måste man betala för blåsandet. Så vi gräver ned mantlad kabel direkt. Den typ vi använder tillverkas av Nestor Cables i Uleåborg och fastighetskabeln är av typen FYO2PMU. Det är en SM (single mode) kabel. MM (multimode) går bara att använda på kortare sträckor så vi kör enbart single mode fiber.
http://www.nestorcables.com/optical-fib … le/fyo2pmu
Vad jag förstår så säljer Telekom Kabel I Solna Nestors kablar. Andra tillverkare är Nexans och Corning. Jag har en gång svetsat Nexans kabel och det var rent ut sagt ett helvete för fibrerna är skruvade och det är nästan omöjligt att få ändarna mitt emot varandra. Det går säkert bättre med en modern svets som automatiskt placerar ändarna i rätt position med motorer men vi har en gammal svensk svets (som fungerar bra med vår kabel).
Det gäller att söka på "direct buried cable" för det är inte så stor idé med en kabel som måste läggas i rör. Då är blåsfiber bättre.
Om man gräver ned 500 meter kabel så behövs inget annat än möjligen en rulle märkband att lägga utanpå kabeln (ca.15 cm ovanför). Jag har ett trick för att lättare hitta nedgrävda slingor och ändar. Man knyter ett märkband runt kabeln och drar upp det till jordytan. Sedan är det bara att följa märkbandet direkt till kabeln. Även om bandet brister under jordytan så hittar man det lätt då man tar bort ytskiktet.
Slingor brukar vi skydda med plast och utanpå ett brunnslock av betong. Inte plast för då man gräver med grävskopa så märker man inte så lätt då man kommer ned till locket men det hörs direkt då skopan tar i betonglocket. Eller vilken platta av betong som helst.
För skarvar och uttag ute i terrängen använder vi FOSC 500 AA som är en tryckvattentät skarvlåda för max. 4 kablar. Tätningen består av gel och lådan har snabbkoppling så den kan öppnas om man vill koppla om. Företagets namn har ändrats flera gånger sedan vi började (som vanligt nuförtiden) men det verkar heta TE connectivity just nu :-). FOSC 500 har två kabelanslutningar i var ända (en långsmal låda) men FOSC 400 har alla i samma ända och är direkt konstruerad att sättas på en stolpe. Det finns många andra skarvburkar såsom Tyco. Sök på "fiber cable buried closure".
Men för att förbereda fiberanslutning så är det väl bara att lägga 500 meter kabel (eller rör) i jorden och märka ut ändarna ordentligt ...