Nu har frågeställningen ändrats till att gälla maximering av upload-hastighet. Poyntings antenn är polariserad +/- 45 grader vilket är optimalt för download men inte för upload. Det beror på att endast en routerutgång används för upload. Den antennhalvan kommer att vara rätt orienterad polarisationsmässigt för den ena av basstationens antennhalvor medan polarisationsplanet ligger 90 grader fel för den andra halvan.
Mimo används inte i upplänken utan där är man beroende av diversitymottagning för att optimera farten. Men diversity i upplänken fungerar inte bra när polarisationsplanen hos routersidan är +/- 45 grader.
Tyvärr kan man inte mäta upplänkens effektivitet med andra mått än fart. På nedsidan kan man kolla SINR om man har en bättre router än B593. Så vad göra? Jo, testa att vrida antennen 45 grader. När jag experimenterade med detta så dubblades nästan farten upp när jag ställde antennen så att diversity fungerade för upplänken.
Se diskussion här:
http://www.mobilabredband.se/forum/view … 8278#p5827
Notera att den antenn jag använde är polariserad 0/90 grader till skillnad från poyntingantennen som är polariserad +/- 45 grader. Så när jag lutade min antenn och nästan halverade uppload- farten så fick den samma polarisering som poynt ngantennen har när den är monterad på vanligt sätt.
Att sätta sig in i allt det tekniska här är bara slöseri med tid. Men testa att vrida antennen 45 grader åt endera hållet och kolla vilka hastigheter som fås. Den mekaniska lösningen får bli hemsnickrad och kan lösas bl a med silvertejp provisoriskt. Vinkeln 45 grader är inte kritisk och kan ställas med ögonmått. (Maxima är flacka, minima skarpa. Jämför inställning av mikrovågshuvud på satellitantenn).
I en framtid, när nya routrar använder två antenner både för sändning och mottagning, kommer polarisering +/- 45 grader att vara rätt men idag kan man alltså behöva prioritera antingen DL ellet UL.
Övrigt: man kan inte lita på de signalvärden huawei visar i t ex B593 och tyvärr visar de inte ens SINR. Bäst vore här SINR för alla fyra signalparen för då kan man lite bakvänt optimera antennvridnngen för diversitymottagning på upload (alla nivåer lika), se mitt test med AVM router ovan.
Erhållna värdet RSRQ -8 dB låter misstänkt dåligt för det goda resultatet.
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.