Tråd: Vilken antenn ska jag köpa? Behöver råd..
Hej!
I dagsläget har jag Telia (bredband, ADSL), och på min telefon har jag precis bytt till Tele2
(eftersom Telenor tyckte det var nödvändig att höja mitt abonnemang med 150%).
Nu upptäckte jag då att tele2 har ett väldigt bra 3G-täckning där jag bor.
På täckningskarta så ser jag att jag bor ganska nära 3G masten och där jag bor kallar de masten för "telia masten".
Förmodligen så är det då att tele2 hyr masten från telia, eller att de sitter på detsamma mast.
Det är alltså 31,8 Mbit (download) och det är mer än 10 mbit snabbare än vad jag kan få via min ADSL!
Så... jag ska byta till tele2, mobilt, 50GB abonnemang!
Via nätet, så beställde jag en D-Link DWR 921, eftersom jag vill ha möjligheter att ha antennen ute.
Nu vet jag att det också finns en 4G sändaren/mast, men den ligger 6,8km från mitt hus (med nästan bara skog i mellan).
Om jag sitter i vardagsrummet, så har jag ingen 4G mottagning med min DWR 921, varken med min telefon (Sony Xperia Z2)
Om jag tar modemet uppe, så får jag bara 4,5 mbit på balkongen (download) med 4G, och 31,8 med 3G
Min fråga nu ...är..
Går det att skaffa en väldig bra 4G antenn, och ansluta den på min DWR-921 för att få en bättre uppkoppling än jag redan har via 3G?
Tror ni att det går att få >30 Mbit download med 4G för mig? Eller är 7km för mycket.
Jag tänkte testa att gå upp på taket med modemet, för att testa vad jag får då..
Men kanske är det någon här som har erfarenhet som kan berätta för att jag ska köpa antenn X eller att jag kan glömma få en bättre uppkoppling?
Tack på förhand!
Mvh
Henric