Freevoipdeal är lågprisaktör som använder sej av billigaste linorna. Det kan säkert krångla men jag har haft tur. Voip-firman tillhör tillhör Betamax-konsortiet, som är en mängd franchising-aktörer med snarlik prissättning. Priser: http://www.hanstel.se/index.php
Det har hänt att linorna och tjänsterna i enstaka perioder inte levt upp till anständig kvalitet, men överlag är jag nöjd.
Vad gäller samtalskvalitet i mobilen så brister det i första hand när när bredbandssignalen blir dålig.
Det är mer känsligt än med GSM.
Har alltid ett flertal IP-abonnemang igång samtidigt, det kostar inget extra eftersom jag inte har några fasta månadskostnader. Skulle en operatör ha strulig period så växlar jag till en annan. Det har jag behövt göra mindre än en gång per år.
Betamax erbjuder nedladdningsbara telefon-appar och det finns fristående typ Zoiper som integrerar sej med vanliga mobil-telefonen för att skicka samtalen via vald operatör.
Det är enklaste lösningen men jag har valt att krångla till det lite och kör en egen telefonväxel hemma, så all min mobila IP-telefoni går via denna växel för att där välja operatör. På det viset kan jag svara eller välja att koppla vidare till valfri telefon, mobil som fast och interna samtal går inte via någon VOIP-operatör alls.
Nackdel är att det blir mer delar som måste fungera och fiberns som jag har hemma har ibland behagat lägga av då fiberoperatören haft en del problem (Wexnet) typ mycket jitter, vilket är störande för VOIP-samtal.
För den saken skull har jag förinstallerad app hemma som automatiskt skiftar att köra direkt mot VOIP-tjänsten via en 3G-sticka om fibern krånglar. Samma sak med mottagna numret för hemtelefonen, då man enkelt ifrån Phonzos hemsida kan styra vart fasta hemnumret ska skickas eller skicka inkommande samtal direkt till valfri mobiltelefon som sista utväg.
Då får man betala minutavgift för det som skickas till mobilen.
Som bredbandstjänst har jag använt mej av telia, telenor och tele2 utan problem. Tre har krånglat genom att t.ex. bryta IP-samtal efter 30 sekunder då de tydligen inte gillade VOIP-trafik. Numera kör jag tunnlat vilket motverkar sådant, då VOIP-telefoni annars ofta är spärrade på offentliga hotspots, hotel och flygplatser eller foggmobil som ju använder Tre's nät .
Det är lite pyssligare än vanlig telefoni, men att testa en Betamax-operatör kostar 100 kr i förköp av samtalstid.
Är man sedan inte nöjd så är det inte mer med det. Den stora vinsten för mej är mina utlandssmatal. Ringer en del USA/Kina både hemifrån och på resande fot. Ofta telefon-möten på någon timme. De senaste tre åren har det kostat mej totalt 20 cent i samtalsavgifter pga av en uppkopplingsavgift i Google talk.
Vill man testa egen-administrerad VOIP i hemtelefon är en enkel start en Siemens DECT/IP-telefon. Det ger ofta något bättre ljudkvalitet än att gå över en telefon-dosa som omvandlar till analog telefoni som extra mellanled och det är enkelt att lägga in flera olika operatörer samtidigt i Siemens enhet, så att en särskild operatör väljs automatiskt vid mobilsamtal eller an annan för utlandssamtal.
Siemens dosa klara att hålla igång två tre olika samtal samtidigt, så flera i familjen kan prata på fasta telefonen samtidigt.
Använder 3cx växeltelefoni som körs i en server som jag ändå håller igång. Den betjänar fast telefoni för 4 separata hus inklusive sommarstuga samt en hel hög mobiltelefoner. Gruppuppringning, telefonsvarare, röstbrevlåda, telefonloggar svartlistor, vitlistor och säljarspärrar.
Värt att tänka på med VOIP. När man ringer nödnumret 112. De försöker eventuellt fastställa din position mha av den adress där det fasta numret är registrerat men med VOIP kan det lika gärna vara att man ringer från sin mobil från helt annan plats. Då behöver larmoperatören en lång teknisk genomgång varför man vill ha ambulans till annan plats än den man förefaller ringa från.
IP-telefoni för fasta telefonen kräver el-anslutna dosor i en eller annan form. Dessa telefonerna dör vid strömavbrott. Trygghetslarm och huslarm via telefoni är inte alltid kompatibla med VOIP-telefoni.