Innan du köper förstärkare, se till att antenn(erna) är väl fungerande.
Alltför vanligt att folk sätter upp yttre riktantenner, som de tror är de bästa de kan få tag i, men slarvar med montering, och sedan är resultatet knappt bättre än modemets inbyggda antenn, inomhus och marknivå.
Att installera förstärkare ovanpå haltande antenner och kopplingar är att be om problem.
En hygglig yttre 800 MHz YAGI-antenn ska ge minst 12-13 dB bättre signal än en antenn inbyggd i USB-plugg, om de placeras likvärdigt på plats utomhus med någorlunda fri sikt i sändarriktningen.
Är funktionen kritisk, ska man definitivt ta reda på om den yttre antennen fungerar som tänkt vid jämförande test.
Testen ska ske utomhus och med hyggligt fri sikt mot basen.
Man jämför inbyggd antenn kontra yttre antenn, med tänkt antennkabellängd inkopplad.
Ser man inte förväntad förbättring typ +12 dB, finns säkerligen något fel. Det blir bara mer besvärligt att söka detta felet om man ska upp på hustak med mätinstrument och lödkolvar. Enklare att se över kopplingsdosor och annat redan på marknivå. Börjar man med att sätta upp antennen på en mast utan att kolla funktion, och där på hustaket sedan inte kan göra jämförande mätningar har man ingen referens och man får nöja sej med att skylla på att det nog var en skit-antenn.
Bra antenn, bra och hög antennplacering och korta antennkablar kan ge viktiga dB i bägge riktningarna som ingen förstärkare kan ge, då förstärkaren även förstärker bruset, vilket inte en förbättring av antenner och kablar gör.
Förstärkarens uppgivna förstärkning är inte de skillnaderna som kommer märkas i modemet.
Om USB-modemet är friskt, om det är ett sådant du har, och om extra-förstärkaren är väl designad kan den höja mottagen signal relativt bruset med mindre än 1 dB samt i extremfallet så kan den kompensera för signal-förluster i koaxialkabeln.
På sändarsidan har ett typiskt USB-modem, 3G, en uteffekt på 0.25W. Om du ökar uteffekten till 3W kommer mottagarstationen uppleva en styrkeändring på 10 dB.
Dessa 1-2 dB i mottagen vinst med aktiv förstärkning i resp riktning blir väldigt dyra. Det är förluster i den storleksordning som 10 meter dålig antennkabel eller en slarvig kabelskarv kan kosta.
Dessa extra-förstärkare brukar saluföras med enorma angivna förstärknings-siffror, vilket iofs kan stämma, men praktiska resultatet i förbättrad förbindelse, är max några dB och inte sällan, vid ogenomtänkt installation, så är det några dB försämring förstärkaren ger.
Mottagaren i denna mellanförstärkare måste vara minst lika lågbrusig som modemets mottagare om det ska bli någon vinst på nyttosignalen relativt brus och störningar.
Mellanförstärkaren förstärker ju lika gärna brus som nyttosignal av det som kommer in på dess antenningång, samt lägger på sitt egenskapade brus.
Största vinsten är om det är så att du kan få en betydligt bättre antennplacering mha förstärkaren, där annars kabelförlusterna skulle ätit upp vinsten pga av lång kabeldragning. Då bör förstärkaren placeras så nära antennen som möjligt.
Ett annat exempel är att du framför huset har ett högt berg som avskärmar riktningen mot basstationen.
Genom att sätta förstärkaren högst upp på berget och förse den med riktantenner i bägge riktningarna så kan den ena antennen vara riktad mot basen och den andra mot ditt hus.
Ännu bättre om du kan dra lågförlust koaxial-kabel hela vägen ned till modemet.
Helst ska man alltid använda bra riktantenner ihop med förstärkare, då det motverkar rundgång av samma typ som man kan få med en mikrofon som återkopplar högtalarljud. Antennerna riktas från varandra så utnyttjar man antennernas dämpning i dessa riktningar.
Tanken hur dessa förstärkare ska fungera i en bil, där man inte gärna kan ha riktantenner, är att karossen ska bli vattentätt skott mellan antennerna i resp riktning.
Det finns bilkarosser där dämpning uppemot 10 dB kan märkas inne i kupen, men radio-tätt är det inte.
Kopplar man ena änden på förstärkaren direkt in i modemet, utan antenner emellan, så minskar rundgångs-risken betydligt, så finns den möjligheten är det att föredra. Se upp så att modemet inte får för stark insignal. Det lär mest vara brus men även den kan blockera modemet eller till och med fördärva det om om in-effekten är för hög.
Lite dyrare radio-länkar har ett annat knep för att minska rundgången, och det är att man ändrar frekvensen på det som sänds ut relativt det man ta emot. Det är i praktiken en komplett mottagare som efter att data tagits emot och omvandlats till bas-bands-signaler åter skickas ut på en radio-sändare, fast nu på en annan frekvens.
Ännu dyrare blir dessa apparater om man ska ha nytta av 4G's ökade bandbredd, då det kräver dubbelt av både förstärkare och antenner.
Ett knep för att hålla ned kabel-förluster och minska problem med dåligt matchade impedanser i antenn relativt mottagaren, är att placera USB-stickan direkt i YAGI-antennens kopplingsdosa eller i en egen dosa precis bakom, helst ska avståndet mellan dosorna vara mindre än 10 cm vid 800MHz. Åtgärden minskar de reflektionsförluster som dålig impedansmatchning leder till.
Sedan får man använda USB-kabel för nedledning till huset. Bra då det inte ger några signal-förluster.
Nackdelen är att man max kan förlänga vanlig USB-kabel med 5*5meter, dvs totalt 25 meter och ändå måste man troligen med så lång kabel, dra strömförsörjningen till modemet separat.
Själv kör jag med ett mellanting, en meter antennkabel till USB-modemet då jag har 4G så två 1-meters antennkablar samsas om att gå till den gemensamma väderskyddade dosan där modemet sitter. Därifrån går det 5 meter USB-kabel, som precis når in på hus-vinden där USB-kabeln kopplas in på den trådlösa routern.
Där USB-kabeln går utomhus måste den dras i ett skyddande hölje, typ UV-tålig slang, då annars solen bryter ned kabelisoleringen.
Vindsplaceringen av routern är bra då det inte finns nämnvärda radio-hinder på min vind. Det ger jämn WiFi-spridning i hela våningsplanet under. Eftersom jag har tegeltak, så vinner man även att de WiFI-signaler som annars strålat uppåt utan nytta, studsar tillbaka ner i huset. Lite riktantenn-effekt.
Ännu en vinst med denna placering av routern, är att den kommer längre ifrån lokala störkällor, som kan hämma radio-mottagningen på WiFi. Det är annars vanligt att routern placeras i närheten av datorer och annat som kan sända ut en lokal stördimma och med antenner som mer eller mindre är intrasslade i andra kablar eller nära dämpande väggar.
WiFi:n var lite OT men är ändå ofta en bit av total-funktionen, där man med lite tanke och relativt enkla medel kan få bra resultat.
Då jag inte vet varför du har dålig signal så tar jag upp om kanske det svåraste problemet att komma tillrätta med.
Skulle din dåliga mottagning bero på större hinder på längre avstånd, i basstationens riktning, och som inte kan undvikas genom byte av antennplacering är det besvärligt.
Hur än antennen placeras nås den av mer av indirekta reflexer från andra riktningar än basens verkliga riktning.
Då ger inte riktantenner förväntat gain. Placeringen av antennen kan bli viktigare än antennens riktning, då det gäller att hitta en optimal punkt där reflexer motarbetar varandra så lite som möjligt. Bor du uppåt 30 km från bas-stationen kommer även jordens krökning att ge reflex-problem, men då hjälper åtminstone tillräcklig höjd för att få till en tydligare huvud-riktning när du vrider på riktantennen.
Olyckligt placerade berg kan ge kraftiga reflexer även om de inte är i direkta signal-riktningen.
Skillnaden på dålig och instabil resp bra mottagning kan då vara att välja rätt ände av hustaket för antennplaceringen.
Har man möjlighet kan det vara enklare att söka bästa antennplacering genom att koppla så att du kan se signal-nivåer i mobiltelefon, antingen genom att koppla riktantennen direkt till telefonen, eller installerar programvara så att du kan se datorskärmen i din telefon, och sedan gå omkring med antennen ungefär som med en metallsökare.
En husvägg kan då vara bättre antennplacering då väggen kan hjälpa till att skärma av en oönskad riktning.
/edit: Ändrat 0.25 W till 3 W blir 10.8 dB, inte 3 dB.