Tråd: Upp/omstartstid samt hastighetsskillnad
Tjabba! Jag har kört med en dovado tiny i över två år nu och det har fungerat mycket bra och har även hjälpt andra att skaffa och installera tiny till dom som bara också funkar.
Men jag är intresserad över varför det är så lång uppstartstid på dovadon innan den kopplar upp. (Inget som blivit bättre eller sämre dvs utan det har varit så hela tiden även med firmware uppdateringarna)
Är det för att tinyn supportar så pass många modem, klen processor, alltför många saker som ska initieras vid uppstart eller något annat?
Jag kör min tiny i bryggat läge till en asus RT-N16 router med merlin fw samt låst den på 4g 2600 med ett E392 modem (även kört med E398 tidigare)
Är det snabbare initiering med något annat modem eller något annat man kan påverka det med?
Använder jag min asus router istället och sätter modem stickan i den så kopplar den upp efter kanske 20-30sek medans med tinyn så kan det ta 4-5min.
Sen angående hastigheten så skiljer det sig en del där också, sätter jag modemet direkt i asus routern eller direkt i en pc/macbook så får jag oftast 65Mbit medans om jag kör med tinyn så är det knappt den toppar 50Mbit. (Har testat flera ggr samt dagar under samma timme med dom olika konfigurationerna)
Är det modemet som inte lirar hundra ihop med tinyn eller är det för att tinyn är i bryggat läge eller vad kan det vara?