Tråd: Stängda portar och ssh tunnel
Det börjar vara regel att alla portar är stängda så man inte kommer åt sitt system (kamera) utifrån. Jag har testat Telia och Tre och bägge har alla portar stängda. Så jag har satällt upp en Raspberry Pi som inifrån startar en ssh-tunnel som automatiskt upprättshålls och som man kan använda "baklänges" också. Det finns en mängd anvisningar på nätet hur man gör men jag satte helt enkelt in autossh och kommandot
autossh -M 5122 -N -f -i /home/autoss/.ssh/id_rsa -o "ServerAliveInterval 180" -R 5022:localhost:22 autoss@hind &
i /etc/rc.local så det startar upp tillika med datorn. Tillsvidare verkar det fungera men låt nu se i längden ...
Jag måste helt enkelt komma åt mitt system utifrån för att kunna övervaka på distans (1000 km).
Jag har kört Telia ett halvår via Halebops årskort som är ganska förmånligt. Trakikmängden är liten men jag behöver inte heller mer. Enligt täckningskartan så borde jag ha Telias 2G, 3G och 4G men det enda som verkligen fungerar är 2G - ibland för en kort tid 3G. Däremot är Tre stabilt med 3G men betydligt dyrare. Den fina panelantennen som jag köpte hjälper tyvärr inte.
Och fibern ? Jo, nån gris nere i byn vägrade låta elbolaget dra fiber över hans mark så nu är vi utan ... Jag röstar för en lag som ser till att fiber dras till alla hushåll i hela landet !