Tråd: Telia kontantkort 4G.
Jag har hos Telia köpt till ytterligare 5 Gbit, 6 mån surf, 299 kr till mitt simkort, som sitter i ett Huawei 4G modem till en laptop. Jag har en mycket bra signal från en LTE- mast, ca 2 km bort. Då jag även har ett abonnemang för mobilt bredband hos Telia vet jag att när man ansluter till 4G mastens signal så får man inte sällan över 20 Mbit/s ned och 10 Mbit/s upp. När man däremot använder kontantkortet blir hastigheten sällan mer än 1-2 Mbit/s ned och mindre än 1 Mbit/s upp trots att det är samma 4G signal som man ansluter till.
Jag har nu varit inne i Telias butik och fått ett nytt simkort, men det blev ingen ändring till det bättre. Fortfarande lika segt, nu senast 1,48 Mbit/s ned och 0,89 Mbit/s upp. Har två Huawei modem dels E3276 dels E392, båda är kontrollerade och felfria.
Ser ingen rimlig anledning för Telia att strypa hastigheten eftersom man betalar för varje nedladdad megabit oavsett med vilken hastighet som det sker. Finns det någon här på forumet som har kontantkort från Telia anslutet till dator via 4G modem och har samma problem med Telias kontankort.