fidde/blge:
misstänker att Tre har samma typ/princip för publik statisk adress som t.ex Net1. Du tillhör samma leasesystem som alla andra men med skillnaden att systemet, då leasetiden upphör, alltid (åter)tilldelar Dig samma IP-adress (=den s.k "fasta" adressen) som Du betalat extra för. Den som inte har en "fast" publik adress tilldelas i stället en ny tillgänglig adress ur adresspoolen. Om adresserna hade varit "statiskt fasta" (terminologin är tyvärr mycket växlande och inkonsekvent) borde Du ha varit tvungen att lägga in den "fasta" adressen manuellt på avsedd plats i Din router. Den sistnämnda metoden är väl den vanligaste för LAN men även där går det ofta att låta routern tilldela en eller flera "fast statisk/a" adress/er för resp. klient med ev. koppling till mac-adressen då den inställda leasetiden är slut.
De omstartproblem som bl.a Du har skulle möjligen kunna härröra från denna "återtilldelning" av adressen (i WAN). Jag erinrar mig att jag någon gång lyckades plocka ur en ovanligt initierad supportgosse uppgiften att leasetiderna i Net1:s nät var 120 minuter.
Anledningen till att man tydligen föredrar återtilldelning av "fasta" adresser vid leasetidens slut i stället för "statiskt fasta" har jag ingen aning om men två möjliga anledningar skulle kanske kunna vara att operatören då dels slipper blanda in förmodat schabblande kunder för att utföra den förment komplicerade operationen i den egna routern (detta fick man själv göra på 1990-talet !) dels behöver man inte ha en separat kundgrupp med "statiskt fasta" adresser utan kan köra allt i samma systemrutin
HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP. RESERV: AVM 6840 LTE och AC810