Sv: Bara krångel, vad gör man?
Alexandian, under "Net1s besked om hur carriers påverkar din hastighet" kan du, om du orkar, läsa en mindre roman om mina erfarenheter av samma problem. Där är i stort sett alla frågor som finns om detta elände ställda och besvarade, de som det finns svar på...
Precis som många kunniga personer på det här forumet beskriver finns det en mängd olika faktorer som kan påverka detta, därför vågar jag bara uttala mig om mitt eget fall, men det verkar skrämmande likt de problem du upplever!
Efter ett "oändligt antal" resetter, omstarter, antennjusteringar, kabelkontroller, uppdateringar av programvara, tester med bredbandskontrollen vid alla dygnets timmar och sekund för sekund uppföljning av informationen i modemets gränssnitt (DCR, RSSI, Ec/Io, PN, Mobile transmitt power och antalet aktiva carriers) OCH utbyte av modemet tre (!!!) gånger har jag, genom uteslutningsmetoden och i mitt fall, kommit fram till att det bara kan ha tre förklaringar.
1. Endera är det ett hårdvarufel i mitt R90-modem och i så fall har Net 1 en uppsjö av kassa modem som de levererar till sina kunder. Det känns osannolikt att jag skulle ha fått tre sådana i rad och jag har helt enkelt inte orkat bråka om ett fjärde.
2. Eller så är det något knas med hårdvara/mjukvara hos den mast/basstation jag kör mot som Net 1 struntar i att göra något åt. Det är en liten mast i fjällvärlden med bara två carriers och ganska få privatabonnenter så de kanske helt enkelt tycker att det inte är värt pengarna att fixa mitt problem.
3. Eller så har de någon form av dold effektbegränsningsautomatik i basstationen som ska säkra att jag inte kan ut mer bandbredd är de tycker är lämpligt, något som de i så fall ,självklart, inte vill berätta om. Det som fått mig att misstänka det är att reset, on/off på modemet eller en komination av dessa så gott som alltid tänder upp en till carrier och dubblar hastigheten men bara för en kortare stund, sedan stängs tvåan förr eller senare av, oftast förr.
OBS! Jag har också noterat att en reset ibland leder till att uppload-hastigheten nästan helt försvinner (bara 10-15 kilobit, då kan man tex inte läsa en kvällstidningssida längre som kräver viss upp-hastighet) trots att download fortfarande kan vara 1-1,5 megabit. Jag tror också att strömavbrott, spikar på nätet vid åskväder etc gan ge samma problem.
I de fallen har jag alltid fått igång "uppload-hastigheten" igen genom en ny on/off, reset eller kominationen av båda. Kolla med Bredbandskollen att du får ut 0,20-0,30 megabit i uppload då bör du också åtminstonde 1,0 - 1,5 i download. Inte lysande men i alla fall användbart.
Min erfarenhet är också att i det läget är modemet ganska stabilt men kommer aldrig någonsin att koppla upp en andra carrier, när det gäller det tror jag Net1 kanske döljer något.
En annan sak som jag reflekterar över nu när jag läser om dina erfarenheter är att den mast du går mot kanske också är en liten mast med bara två carriers? Och att de problem vi två upplever är specifikt för just sådana master, kanske en bugg i basstationens programvara som i sin tur Net1s basstationlevernatör inte vill erkänna?
Han med horn kanske vet...